van der Horst

Rolex 24: vijf op een rij voor Cadillac of toch een verrassing?

Wagen 2021 Rolex 24 at Daytona
Wagen 2021 Rolex 24 at Daytona
Hoewel er een wereldwijde pandemie heerst, kunnen we ons dit weekend opmaken voor de eerste grote afspraak van het seizoen op Amerikaanse bodem. De 24 Uur van Daytona mag rekenen op een stevig gevulde startgrid van 49 wagens die zaterdag om 21:40 uur het seizoen op gang trekt. Elke klasse bevat voldoende kanshebbers op de felbegeerde Rolex, die de winnaar aan het einde van de race in ontvangst mag nemen. Autosport.be bespreekt wie u in elke klasse zeker in het oog moet houden en wie misschien een interessante outsider kan zijn. Een voorbeschouwing van alle categorieën!
Action Express Racing - Cadillac DPi-V.R
Action Express Racing - Cadillac DPi-V.R
Zoals de titel al liet verstaan, is Cadillac de grote favoriet voor de algemene overwinning. Het Amerikaanse merk stond sinds de DPi's in leven zijn geroepen elke keer op het hoogste podiumtrapje. Als we de vier deelnemers van Cadillac ontleden, is Action Express Racing komend weekend de topfavoriet. Het team zet twee wagens in, waarbij de #31 van Felipe Nasr, Pipo Derani, Mike Conway en Chase Elliot betere papieren heeft in vergelijking met de zusterwagen. De zwakste schakel in het team is Elliot, maar aangezien de NASCAR-piloot minimaal twee uur moet afwerken, kunnen zijn overige drie collega's alles in het werk stellen om de overwinning naar zich toe te trekken. 

Mazda Motorsports - Mazda RT24-P
Mazda Motorsports - Mazda RT24-P
Achter Cadillac is het vooral Mazda dat een goeie indruk naliet na de race van 100 minuten afgelopen zondag. De Japanse constructeur heeft vorig jaar bewezen dat de wagen een race van 24 uur aankan, de vraag is of ze stevig genoeg in hun schoenen staan nu ze met slechts één bolide aan de start verschijnen in plaats van twee. Voor Acura daarentegen is het vooral afwachten. Meyer Shank Racing is compleet nieuw in de topklasse, maar Wayne Taylor Racing is dat allerminst. Het team van Wayne Taylor won sinds het bestaan van de DPi's drie edities en weet dus als geen ander hoe de race aan te pakken. Of dat genoeg zal zijn om de overwinning van Cadillac af te snoepen, zullen we pas zondagavond weten.
LMP2: een gevecht tussen Amerika en Europa
PR1/Mathiasen Motorsports - Oreca 07 Gibson
PR1/Mathiasen Motorsports - Oreca 07 Gibson
In LMP2 ziet het ernaar uit dat we een gevecht krijgen tussen de Amerikaanse en Europese teams die neergestreken zijn in Daytona. Toch lijkt de PR1/Mathiasen Motorsports Oreca de topfavoriet. Het team met Ben Keating, Nicolas Lapierre, Scott Huffacker en Mikkel Jensen was al vrij sterk tijdens de Roar en kon als enige in dezelfde ronde als de DPi's eindigen in de kwalificatierace. Voornaamste uitdager daarentegen is High Class Racing van onder meer Ferdinand Habsburg en Robert Kubica, dat telkens achter het Amerikaanse team eindigde.

Terwijl zij de voornaamste favorieten zijn voor deze race, zijn er toch minstens vier outsiders die ook kunnen verrassen, waaronder de enige Dallara in het veld van Cetilar Racing. Het Italiaanse team kwam wat tekort tijdens de race afgelopen zondag, maar de op twee na besttijd over alle trainingen heen kan hen wel hoop bezorgen om de armada aan Oreca's te doen zweten.
LMP3: Muehnler Motorsports America of toch een Ligier?
Muehlner Motorsports America - Duqueine M30 - D08
Muehlner Motorsports America - Duqueine M30 - D08
LMP3 is een nieuwe klasse in het IMSA WeatherTech Sportscar Championship en heeft meteen ook een primeur beet: voor het eerst wordt er een etmaalrace afgewerkt waarin LMP3 officieel een klasse is. Als we op de tijden en het resultaat van de kwalificatierace moeten afgaan, is Muehlner Motorsports America de topfavoriet voor dit evenement. Moritz Kranz, Laurents Hörr, Kenton Koch - en vanaf dit weekend ook Steven McAleer - waren de snelste tijdes de vier vrije trainingen, de kwalificaties en de kwalificatierace.

Muehlner bleek daarmee dominant, maar de pole voor deze zaterdag kregen ze allerminst cadeau. Zo kon de Ligier van Performance Tech Motorsports naar de eerste plaats rijden vooraleer de teambaas de wagen naar de pits riep met het oog op het mijden van risico's en schade. Sowieso zal de winnaar zondag de geschiedenisboeken ingaan als de eerste LMP3 die de Rolex 24 at Daytona afrondt op de koppositie.
GTLM: eindelijk een endurance-overwinning voor Corvette Racing?
Corvette Racing - Chevrolet Corvette C8.R
Corvette Racing - Chevrolet Corvette C8.R
De nieuwe Corvette C8.R overtrof vorig seizoen alle verwachtigingen met overwinningen en de titels in GTLM. Met het verdwijnen van de klasse eind dit jaar kan Corvette zich dit jaar slechts één doel stellen: een overwinning in een grote endurancerace. Daarvoor werd er grote schoonmaak gehouden: Oliver Gavin en Marcel Fässler werden bedankt en het team haalde Nick Tandy en Alexander Sims binnen. Het Britse duo heeft grote overwinningen zoals de Total 24 Hours of Spa achter hun naam en samen met Tommy Milner hebben zij een streepje voor op Antonio Garcia, Jordan Taylor en Nick Catsburg.

BMW wordt met de M8 de voornaamste uitdager. Ondanks een mindere kwalificatierace beschikken ze wel over de nodige ervaring om deze klassieker te winnen. De overgebleven Porsche en Ferrari zullen hun handen vol hebben om de fabrieksteams te volgen, al heeft Weathertech Racing zich overtroffen met een derde plaats tijdens de kwalificatierace.
GTD: Lamborghini voor vier op een rij?
Laurens Vanthoor
Laurens Vanthoor
De Lamborghini Huracan GT3 heeft welgeteld drie overwinningen in een race die langer dan 12 uur duurt en allemaal zijn die behaald tijdens de laatste edities van de Rolex 24 at Daytona. Daarom is het ook niet onlogisch om het Italiaanse merk naar voren te schuiven voor de overwinning. Met twee wagens van GRT Grasser Racing Team en de uittredende winnaar Paul Miller Racing, die met exact dezelfde line-up aantreedt als twaalf maanden geleden, hebben de Italianen de grootste kans op een vierde overwinning op rij, ook al moet de auto het door de BoP met minder topsnelheid doen.

Uitdagers zijn er genoeg, aangezien er in totaal negen constructeurs aan de start verschijnen. De enige BMW in het veld liet mooie dingen zien tijdens de kwalificatierace, maar houdt die het 24 uur vol zonder problemen? Ook Porsche was bijzonder snel tijdens de Roar, maar heeft al van zijn pluimen verloren: Wright Motorsports moest halsoverkop van chassis wisselen tijdens het testweekend en voerde gisteren een pilotenwissel door, en Team Hardpoint EBM likt zijn wonden na een crash in de kwalificatierace. Zo lijkt Pfaff Motorsports, met onder meer Laurens Vanthoor, het speerpunt voor de constructeur uit Weissach in een poging om het de Lamborghini's moeilijk te maken. 

Foto's: IMSA - Porsche AG



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in IMSA WeatherTech SportsCar Championship op vrijdag 29 januari 2021 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Rolex 24 at Daytona.
  • Hamofa Performance

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons