van der Horst

10H Suzuka: een ideale plek voor sportieve revanche

De groepsfoto van de Suzuka 10 Hours
De groepsfoto van de Suzuka 10 Hours
De Intercontinental GT Challenge krijgt zo stilaan de allures van een officieus wereldkampioenschap voor GT-merken. In Suzuka, waar dit weekend de vierde en voorlaatste manche plaatsvindt, komen maar liefst negen constructeurs aan de start met realistische zegekansen. Dries Vanthoor, Frédéric Vervisch - samen bij WRT - Alessio Picariello en Bertrand Baguette gaan er op zoek naar een Belgische zege.
  • LTF
De 10 Hours of Suzuka maakt pas voor de tweede keer deel uit van de kalender van de Intercontinental GT Challenge, nadat de Japanse klassieker jarenlang het hoogtepunt was geweest van het populaire Super GT-kampioenschap. De ommezwaai heeft de autosportliefhebber in geen geval weggejaagd van de tribunes, die vorig jaar gewoon weer tot de nok gevuld waren. Voor de Europese fans was de race echter wel een ramp om te volgen, vanwege een gebrek aan een live timing en deskundig commentaar bij de tv-beelden. SRO, promotor van de IGTC, heeft niet de gewoonte om ter plaatse te blijven trappelen en biedt dit jaar wél een kwalitatieve stream aan, die u hier kunt bekijken.

Naar het voorbeeld van Spa

Voor het eerst trokken de bolides naar het centrum van de stad
Voor het eerst trokken de bolides naar het centrum van de stad
SRO heeft een duidelijke ambitie met de Intercontinental GT Challenge: voorheen onafhankelijke, grote wedstrijden integreren in een samenhangend geheel. In die optiek werd ook voor het eerst een parade georganiseerd naar het centrum van Suzuka - vorig jaar stond een tyfoon de première in de weg - geïnspireerd op Bathurst en Spa. De eerste vrije training vindt vrijdagmiddag plaats, gevolgd door een nachttraining. Op zaterdag volgt eerst een derde oefensessie, met nadien een driedelige kwalificatiesessie, waarin het gemiddelde van de drie rijders telt. De pole positie wordt bepaald tijdens een shoot-out, waarin de twintig snelste rijders zich samen op het circuit bevinden.

Mercedes verdedigt komend weekend zijn titel in Suzuka, na een dominante vertoning twaalf maanden geleden. De Duitse constructeur zal, net als verschillende rivalen, op zoek gaan naar sportieve revanche voor de nederlaag in Francorchamps, waar Porsche net te sterk bleek. Geen Laurens Vanthoor trouwens op de 911 GT3-R, waar de twee vaste teams uit de IGTC de dienst uitdoen. Bij Mercedes, dat het kampioenschap voor merken aanvoert, is het dan weer vooral uitkijken naar het drietal dat bestaat uit Maximilian Buhk (een van de leiders in de tussenstand), Raffaele Marciello en Maro Engel. Indrukwekkend...

Honda Team Motul - Honda NSX GT3
Honda Team Motul - Honda NSX GT3
De Japanse merken willen schitteren op eigen bodem, en doen in het geval van Honda een beroep op een van onze landgenoten. Bertrand Baguette krijgt met Marco Bonanomi en Hideki Muto twee nieuwe teamgenoten, met wie hij een vervolg zal willen breien aan de knappe zesde plaats tijdens de afgelopen 24 Uur van Spa. Alle andere Belgen verdedigen de kleuren van Audi, met Dries Vanthoor en Frédéric Vervisch samen op een R8 LMS Evo van WRT en Alessio Picariello opnieuw op een exemplaar van Audi Team Hitotsuyama.

Toekomstig vader Maxime Soulet heeft er in laatste instantie voor gekozen om niet naar Suzuka af te reizen. Hij wordt vervangen door Alex Buncombe op een van beide Bentley Continental GT3.

Deelnemerslijst
Tijdsschema (Belgische tijd)


Vrijdag
  • 7.10u – 9.10u: Vrije Training
  • 11.30u – 13.00u: Nachttraining

Zaterdag
  • 2.15u – 3.15u: Vrije Training
  • 6.00u – 6.15u: Q1
  • 6.30u – 6.45u: Q2
  • 7.00u – 7.15u: Q3
  • 10.30u – 10.50u: Shoot-out (Top 20)

Zondag
  • 1.05u – 1.20u: Warm Up
  • 3.00u – 13.00u: Race
Foto's: SRO



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Intercontinental GT Challenge op vrijdag 23 augustus 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Suzuka 10 Hours.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons