van der Horst

Titelrivalen Ehrlacher en Guerrieri vechten het uit op MotorLand Aragón

MotorLand Aragón
MotorLand Aragón
Na een bescheiden optreden op de Hungaroring verdedigt puntenleider Yann Ehrlacher (Cyan Racing Lynk & Co) dit weekend op de Spaanse MotorLand Aragón-omloop een dito voorsprong van 22 punten op naaste achtervolger Esteban Guerrieri. Honda-vertegenwoordiger Guerrieri van zijn kant scoorde in Hongarije liefst 69 punten dankzij o.m. twee poles en evenveel overwinningen. Beide titelrivalen kunnen in dit stadium van de competitie ongetwijfeld rekenen op de hulp van hun respectieve teamgenoten, al zijn met nog maximum 170 punten te verdelen ook Yvan Muller (-55p) en Nestor Girolami (-63p) zélf niet uitgeteld.
  • Circuit Zolder
Dit geldt overigens ook voor Team Mulsanne-rijder Jean-Karl Vernay, de nieuwe WTCR Trophy-leider; de Alfa Romeo-piloot wist nog niet te winnen maar reeg de sterke resultaten aan elkaar waardoor hij momenteel naast Girolami op plaats vier prijkt.

Laatstgenoemde wordt voor een contact met Azcona op de Hungaroring weliswaar vijf plaatsen op de grid voor race 1 teruggezet. Net als Guerrieri en de overige Münnich Motorsport-rijders komt de Argentijn in Spanje met de maximale 60kg succesballast aan de start, 30kg meer dan bij de vorige meeting en een heuse handicap op een voor het startveld nieuwe omloop met twee lange rechte einden. De Lynk & Co's van Cyan Racing van hun kant kwamen hier eerder testen en genieten een ballastreductie van 10 kg, de kaarten kunnen voor het richting finale op de Adria International Raceway gaat dus eens te meer flink geschud worden.

Temeer omdat nogal wat rijders het duel tussen beide titelkandidaten kunnen beïnvloeden. Denken we daarbij aan het Comtoyou Racing-trio Nathanaël Berthon -Tom Coronel (dit weekend aan z'n 500ste toerwagenrace toe) - Gilles Magnus dat louter mathematisch nog titelambities mag koesteren en in Spanje met nog maar 30 ipv. 60kg ballast aan boord aanzet. Ook Zengő Motorsport-topper Mikel Azcona mag op bekend terrein worden getipt voor een eerste zege of zelfs meer; tien kilogram extra maken niks uit voor de snelle Cupra-rijder die deze keer in qualifying hopelijk van pech gespaard blijft.

Hyundai heeft in Alcañiz dan weer iets recht te zetten na een collectief tegenvallende prestatie in de regen op de Hungaroring. In tegenstelling tot merkgenoot Nick Catsburg zijn regerend kampioen Norbert Michelisz en diens BRC-kompaan Gabriele Tarquini nog steeds op zoek naar een eerste zege, zero kilogram ballast kan hen hierbij helpen. Catsburg die recent positief werd getest op COVID, wordt binnen het Engstler Hyundai N Liqui Moly Racing Team in extremis vervangen door WTCR-debutant en TCR Europe-kampioen Josh Files.

Zoals hier eerder gemeld maakt ook Nicolas Baert zijn opwachting op MotorLand Aragón. De snelle zoon van Comtoyou Racing-teameigenaar krijgt op amper 19-jarige leeftijd een uitgelezen kans om zich met de toerwagen-wereldtop te meten.

Net als in Slovakije en Hongarije staan ook dit weekend drie wedstrijden op het programma van de meeting die met gesloten deuren wordt verreden. Alle drie de races worden op zondag afgewerkt.

 Kampioenschap:

1 Yann Ehrlacher 169 p
2 Esteban Guerrieri  147
3 Yvan Muller 114
4 Néstor Girolami  106
5 Jean-Karl Vernay 106
6 Tom Coronel 101
7 Nathanaël Berthon 92
8 Gilles Magnus 92
9 Mikel Azcona  79
10 Thed Björk  78...

Timing MotorLand Aragón (CET)

Zaterdag 31 oktober
Free Practice 1: 08h00-08h45
Free Practice 2: 10h35-11h05
Qualifying Q1: 13h15-13h35
Qualifying Q2: 13h40-13h50
Qualifying Q3: 14h00 

Zondag 1 november
Race 1: 09h15 (10r)
Race 2: 12h15 (10r)
Race 3: 14h15 (12r)

Foto: FIA WTCR



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op donderdag 29 oktober 2020.
  • Oeste Kart

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons