van der Horst

Slovakia Ring rondt eerste WTCR-seizoenshelft af

Slovakia Ring
Slovakia Ring
Na meetings in Zolder en op de Nordschleife strijkt de WTCR-paddock deze week neer op de Slovakia Ring. Een bestemming die steevast wordt gesmaakt gezien het afwisselend tracé dat de deelnemers een eind buiten hoofdstad Bratislava wacht. Teams en rijders wacht een drukke timing met voor het eerst dit seizoen drie wedstrijden op zondag, weliswaar zonder publiek verreden. Lynk & Co leidde tot dusver de debatten en wordt hiervoor bedacht met succesballast. Iets waarmee de eveneens sterk debuterende Honda's en de terugkerende Hyundai's wel eens hun voordeel kunnen doen; zonder de toch al vlugge Alfa's en Audi's en de snel evoluerende nieuwe Cupra uit het oog te verliezen. Kortom, een afspraak om naar uit te kijken, temeer daar de kans op regen reëel lijkt.
Tot dusver stuurden ALL-INKL.COM Münnich Motorsport-rijders Néstor Girolami en Esteban Guerrieri hun respectieve Honda's elk één keer naar de zege. Lynk & Co-topper Yann Ehrlacher deed met twee overwinningen nog beter en leidt dan ook in de tussenstand, de jonge Elzasser telt 31 punten meer dan teamgenoot Thed Björk en Girolami, oom Yvan Muller staat 32 punten bij zijn neef in het krijt.

Tom Coronel schopte het nog niet tot op het algemene podium maar de Comtoyou-rijder prijkt door regelmaat wel op de vijfde plaats; de Audi-rijder topt dan ook het WTCR Trophy-klassement voor privérijders. Teamgenoot Gilles Magnus zag zijn sterk WTCR-debuut ietwat tenietgedaan toen hij uit de tweede Nordschleife-race crashte en hierdoor naar de tiende plaats in de kampioenschapsstand terugviel. Een schoonheidsfoutje dat de RACB National Team-rijder ongetwijfeld zo snel als mogelijk zal willen rechtzetten, de belofte uit Schoten heeft hier ten andere zijn leidersplaats in de WTCR Rookie Driver-klassering te verdedigen. 

Zoals gezegd treedt de succesballastreglementering in werking na twee meetings. Voor het dominante Lynk & Co betekent dit de maximale 60kg extra maar omdat de auto hierdoor het maximumgewicht van 1365kg zou overschrijden wordt dit omgezet in 40kg extra en een rijhoogte van 90mm, ipv. 80mm voorheen.

Hyundai Motorsport tekent opnieuw present nadat het zich op de Nordschleife verrassend terugtrok.  Het Koreaanse merk krijgt daarom geen extra gewicht mee en blijft ook op 97,5% motorvermogen; een herziene motorcalibratie levert tussen 4000 en 7000 t/m. weliswaar meer power op. 

Ook Honda deed het prima tot dusver, wat Guerrieri, Girolami,Tassi en Monteiro op 50kg extra gewicht komt te staan. De drie Comtoyou-Audi's krijgen elk 40kg extra mee terwijl aan het gewicht van de Alfa Romeo, Cupra en Renault niet wordt getornd.

Ook de deelnemerslijst onderging enkele wijzigingen. Oud-ETCC-kampioen Petr Fulin kreeg een wild card voor de Slovakia Ring-meeting, de Tsjech waagt zijn kans aan het stuur van een nieuwe VEXTA DOMY CUPRA León Competición TCR. Luca Filippi liet verstek gaan op de al te verraderlijke Nordschleife maar zet hier zijn race-by-race-programma voort met de tweede Team Mulsanne Alfa Romeo Giulietta Veloce TCR by Romeo Ferraris, naast 'JayKay' Vernay.

Ook Aurélien Comte, in 2018 met Peugeot goed voor één zege en vijf tweede plaatsen in de serie, maakt zijn rentrée. De sympathieke Fransman vervangt de krap bij kas zittende Australiër Jack Young bij Vuković. Motorsport. Comte was betrokken bij de wintertests met de fraaie Renault Mégane RS TCR Evo. Patron Milenko Vuković van zijn kant hoopt via de Fransman de banden met constructeur Renault aan te halen. 

Met drie wedstrijden op het programma onderging ook het kwalificatieformat en de daaruit samengestelde startgrids wijzigingen.
De top vijf uit Q1 verdient dadelijk 5-4-3-2-1 punten en de Q1-rangorde geldt tevens als startgrid voor race 1. De top twaalf uit Q1 stoot door naar Q2 waarin geen punten worden gescoord maar de omgekeerde top tien geldt als grid voor race 2. De snelste vijf uit Q2 stoten door naar de shoot out (Q3) waarin andermaal 5-4-3-2-1 punten verdiend kunnen worden; op de grid voor race 3 vinden we achtereenvolgens de top 5 uit Q3, P6 tot P12 uit Q2 en vanaf P13 de rijders die de Q2-cut niet haalden. In elk van de drie wedstrijden scoren de eerste vijftien rijders  25-20-16-13-11-10-9-8-7-6-5-4-3-2-1 punten.

Kampioenschap:

1 Yann Ehrlacher (F) 92 p
2 Néstor Girolami (ARG) 61
3 Thed Björk (S) 61
4 Yvan Muller (F) 60
5 Tom Coronel (NL) 45
6 Esteban Guerrieri (ARG) 40
7 Attila Tassi (H) 38
8 Jean-Karl Vernay (F) 37
9 Santiago Urrutia (UR) 34
10 Gilles Magnus (B) 34...

Timing Slovakia Ring (CET)

Zaterdag 10 oktober:
Free Practice 1: 10h00-10h45
Free Practice 2: 13h45-14h15
Qualifying Q1: 16h30-16h50
Qualifying Q2: 16h55-17h05
Qualifying Q3: 17h15 

Zondag 11 oktober:
Race 1: 09h15 (9 r)
Race 2: 12h45 (9 r)
Race 3: 14h45 (11r)

WTCR-startveld Slovakia Ring

Foto: FIA WTCR

 



Dit artikel werd gepubliceerd door Hans van Onsem in FIA World Touring Car Cup op donderdag 8 oktober 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons