24H Le Mans: Na 17H: Toyota #7 neemt afstand - zware nacht voor de Belgen
Vooraan leek er een strijd in de maak tussen beiden Toyota's na de neutralisatie voor de SMP Racing BR1, maar het was de wagen van Kobayashi/Lopez/Conway die de maat nam van de zusterwagen en na een vierdubbele stint van de Argentijn verzamelde de #7 zelfs tweeënhalve minuut voorsprong op de Toyota van Alonso/Nakajima/Buemi. Bij de non-hybrid's is het de Rebellion van Berthon/Laurent/Menezes die het meeste geluk had tijdens de neutralisatie en bijna een ronde voorsprong verzamelde op de SMP Racing BR1 van Stoffel Vandoorne. Deze bonus zagen ze echter verdwijnen na een stop en go van 3 minuten. De Russische wagen - met Vandoorne aan het stuur - bedankte en stoof voorbij naar P3. Hiermee krijgen we onverwacht een nieuw duel voor de derde plaats.
In LMP2 zijn de duels die ons in de avond amuseerden eveneens compleet doodgemaakt door de verschillende safety cars. Diegene die het meeste kon profiteren van de situatie is de G-Drive Racing Aurus van Vergne/Van Uitert en Rusinov. Door de laatste neutralisaties konden zij anderhalve minuut uitlopen op de Signatech Alpine Matmut #36 van Lapierre/Negrão/Thiriet en hebben al een ronde voorsprong op de Jackie Chan DC Racing Oreca #38 van onder meer de Chinese Nederlander Ho-Pin Tung.
GTE Pro in volle strijd, Belgen zien af tijdens de nacht
Van de safety cars konden de Porsche van Laurens Vanthoor en de AF Corse Ferrari #51 het meeste profiteren. Vanthoor legde het vuur aan de schenen van de Ferrari, maar nadat de Limburger wisselde met Estre, ging het bergaf voor hen. Net voor de klok van 4 uur kwam de wagen binnen en waar men dacht dat alleen de remschijven aan vervanging toe waren, duurde het langer dan verwacht. Uiteindelijk bleek een kapotte uitlaat de schuldige, met maar liefst 21 minuten tijdsverlies en 5 ronden achterstand op de leiders.Toch kreeg de Ferrari geen vrijgeleide. Zo knokten de Porsches #91 (Lietz/Bruni/Makowiecki) en #93 (Pilet/Bamber/Tandy) en de enige overgebleven Corvette - tevens de leider op dit moment - terug naar de kop van het klassement, met de Ford's #66 en #67 eveneens niet ver in de achtergrond. Voor Maxime Martin zal dit een editie om snel te vergeten zijn. Net voor dat de zusterwagen van de baan schoof, verloor Alex Lynn de controle over het stuur in de Porsche Curves en liep de wagen schade op. Zij rijden nu als laatste rond met een achterstand van 10 ronden.
In GTE Am is het de Ford GT van Keating Motorsports (Keating/Fraga/Bleekemolen) die zonder problemen de nacht doorkwam en al een tijdje een ronde voorsprong heeft op naaste tegenstander Team Project 1 Porsche (Bergmeister/Lindsey/Perfetti) en twee ronden op de JMW Motorsport Ferrari (Segal/Baptista/Lu), die ondanks een spin eerder in de avond zich terugknokte naar P3.
--- Uitslag 24 Heures du Mans 2019 - Na 17H (pdf) ---
Foto's: Geert Franquet
Tweet