van der Horst

24H Spa: Wie zijn de kanshebbers?

Manthey-Racing - Porsche 911 GT3-R
Manthey-Racing - Porsche 911 GT3-R
De 71e editie van de Total 24 Hours of Spa kondigt zich groots aan met 72 wagens op de deelnemerslijst, waarvan 35 wagens in de hoogste klasse. De top wordt elk jaar breder en dat is in 2019 niet anders. Van de elf constructeurs die aan de start verschijnen, hebben er negen een realistische kans op de algemene overwinning. Des te meer internationale uitstraling de wedstrijd geniet, des te minder Belgen er present tekenen; de teller bleef dit jaar helaas steken op 11. Autosport.be overloopt samen met u de favorieten.
Porsche: ★★★★★
Rowe Racing - Porsche 911 GT3-R
Rowe Racing - Porsche 911 GT3-R
Voor het eerst zijn de vijf sterren en dus de rol van topfavoriet weggelegd voor één enkele constructeur. Na jaren van (kwantitatief) ondermaatse vertegenwoordiging, schakelt Porsche dit jaar een versnelling hoger. Met maar liefst 15 fabriekspiloten gespreid over vijf fabriekswagens (ROWE (3), Team75 Bernhard (1) & GPX (1)) heeft de Duitse constructeur de meeste ijzers in het vuur, stuk voor stuk van hoog niveau. Enkel het GPX team blijft een beetje een onbekende factor op dit niveau. Manthey Racing ontbreekt helaas op het appel.

Speerpunten:
GPX Racing #20: Kevin Estre - Michael Christensen - Richard Lietz
KÜS Team75 Bernhard #117: Earl Bamber - Timo Bernhard - Laurens Vanthoor
ROWE Racing #998: Frédéric Makowiecki - Patrick Pilet - Nick Tandy

Audi: ★★★★
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS Evo
Belgian Audi Club Team WRT - Audi R8 LMS Evo
Audi is en blijft incontournable in de Ardennen, het merk met de vier ringen scoorde al vier overwinningen in het huidige GT3-tijdperk. Slechts drie wagens genieten dit jaar fabrieksondersteuning, twee uit de stal van WRT en één van het Franse Saintéloc. Opmerkelijk is dat Land Motorsport niet in dit rijtje staat, het Duitse team werd vorig jaar derde (beste Audi) en heeft een zeer goede staat van dienst. De wagen #129 van Jamie Green, Christopher Mies en Ricardo Feller kan wel punten scoren voor de IGTC, echter Feller lijkt met zijn Silver statuut de zwakke schakel. 

Speerpunten:
Audi Sport Team WRT #1: Robin Frijns - Nico Müller - René Rast
Audi Sport Team WRT #2: Dries Vanthoor - Frank Stippler - Alex Riberas
Audi Sport Team Sainteloc #25: Frédéric Vervisch - Markus Winkelhock - Christopher Haase

Bentley: ★★★★
Bentley Continental GT3
Bentley Continental GT3
Voor Bentley moet 2019 het jaar van de waarheid worden. Na vele malen net niet en enkele slordige foutjes wil het Britse merk koste wat kost haar honderdste verjaardag vieren met een overwinning in Spa. Het aantal fabriekswagen werd verdubbeld en de line-up's door elkaar geschud. De Continental GT3 komt bovendien steeds goed tot zijn recht op Spa. Het is uitkijken naar wat nieuwe namen zoals Alex Buncombe, Markus Palttala, Lucas Ordóñez en Pippo Derani presteren. Helaas oogt de #109 van Rodrigo Baptista, Seb Morris en Callum Macleod eerder als een bedankje aan de "trouwste klanten" dan een echte kanshebber.

Speerpunten:
Bentley Team M-Sport #107: Jordan Pepper - Jules Gounon - Steven Kane
Bentley Team M-Sport #108: Alex Buncombe - Markus Palttala - Maxime Soulet
M-Sport Team Bentley #110: Andy Soucek - Lucas Ordóñez - Pippo Derani

Mercedes-AMG: ★★★★
AKKA ASP - Mercedes AMG GT3
AKKA ASP - Mercedes AMG GT3
Net als vorig jaar telt Mercedes-AMG vier fabriekswagens met zeer capabele line-up's, ondergebracht bij vier verschillende teams (Black Falcon, AKKA ASP, Strakka en GruppeM). Het merk met de ster won de 24 uren van Spa eenmaal in het GT3-tijdperk (HTP, 2013) en is elk jaar kanshebber. Samen met Porsche beschikt het over de breedste basis.

Speerpunten:
Mercedes-AMG Team BLACK FALCON #4: Yelmer Buurman - Luca Stolz - Maro Engel
Mercedes-AMG Team Strakka Racing #44: Lewis Williamson - Gary Paffett - Tristan Vautier
Mercedes-AMG Team Akka ASP #88: Raffaele Marciello - Fabian Schiller - Vincent Abril
Mercedes-AMG Team GruppeM Racing #999: Maxi Buhk - Maxi Götz - Lucas Auer

Ferrari: ★★★★
SMP Racing - Ferrari 488 GT3
SMP Racing - Ferrari 488 GT3
Ferrari focuste zich in het verleden altijd op privéteams; sinds enkele jaren is het echter steeds prominenter aanwezig in de Pro-klasse. De komende editie is misschien wel de beste kans voor het Steigerend Paard om nog eens een gooi doen naar de algemene overwinning in Spa, de laatste dateert alweer van 2004! Met de overwinning in Silverstone en de tweede plaats in Paul Ricard trekt de SMP Racing Ferrari 488 GT3 #72 van Miguel Molina, Mikhail Aleshin en Davide Rigon als Endurance Cup-puntenleider naar Spa. Het Taiwanese HubAuto Corsa won ietwat verrassend de vorige IGTC-manche (8H Laguna Seca) en tekent ook present. De Ferrari #51 kent bovendien een volledige fabrieksbezetting, iets wat we normaal enkel in het FIA WEC zien.

Speerpunten:
AF Corse #50: Alessandro Pier Guidi - James Calado - Sam Bird
SMP Racing #52: Miguel Molina - Mikhail Aleshin - Davide Rigon
HubAuto Corsa #227: Nick Foster - Nick Cassidy - Daniel Serra

BMW: ★★★
Walkenhorst Motorsport - BMW M6 GT3
Walkenhorst Motorsport - BMW M6 GT3
BMW is de onbetwistbare recordkampioen van de etmaalrace in de Ardennen, de meest recente zeges van het GT3-tijdperk dateren uit 2015 (Marc VDS met de Z4), 2016 (ROWE Racing) en 2018 (Walkenhorst). Desondanks schat onze redactie de kansen van de M6 GT3 lager in dan die van de andere Duitse GT3's. Walkenhorst verbaasde vriend en vijand vorig jaar, maar keert terug met een iets zwakkere rijdersbezetting. ROWE Racing verkaste naar Porsche en dus komt er versterking van Schnitzer. BMW blinkt uit in afwezigheid in de Blancpain GT Series, maar Francorchamps is misschien wel het circuit dat de M6 GT3 het beste ligt.

Speerpunten:
Walkenhorst Motorsport #34: Christian Krognes - Mikkel Jensen - Nicky Catsburg
BMW Team Schnitzer #42: John Edwards - Martin Tomczyk - Augusto Farfus

Lamborghini: ★★★
FFF Racing Team - Lamborghini Huracan GT3
FFF Racing Team - Lamborghini Huracan GT3
Bij Lamborghini lijkt er dit jaar een paleisrevolutie te hebben plaatsgevonden. Het Chinese FFF Racing Team heeft de fakkel overgenomen van Grasser en voert momenteel de algemene Blancpain GT Series-puntentelling aan. GRT blijft een beroep doen op Mirko Bortolotti en Christian Engelhart, maar met Rolf Ineichen als derde man oogt de bezetting net iets minder scherp. FFF beschikt dan weer over zes fabrieksrijders. De Huracán GT3 kon nog nooit in de top 10 eindigen in Spa.

Speerpunten:
GRT Grasser Racing Team #63: Mirko Bortolotti - Christian Engelhart - Rolf Ineichen
Orange 1 FFF Racing Team #519: Franck Perera - Phil Keen - Giovanni Venturini
Orange 1 FFF Racing Team #563: Andrea Caldarelli - Dennis Lind - Marco Mapelli

Aston Martin: ★★★
R-Motorsport - Aston Martin Vantage AMR
R-Motorsport - Aston Martin Vantage AMR
Nadat Maxime Martin de V12 Vantage vorig jaar nog op pole zette, komt de Britse constructeur eindelijk met een nieuw strijdwapen naar Spa. Met drie degelijke trio's in de topklasse maakt het zeker een kans, al blijft het nog een beetje koffiedikkijken hoe de nieuwe Vantage GT3 zal presteren over een etmaal.

Speerpunten:
Garage 59 #59: Côme Ledogar - Andrew Watson - Jonny Adam
R-Motorsport #62: Matthieu Vaxivière - Matt Parry - Maxime Martin
R-Motorsport #76: Marvin Kirchhöfer - Jake Dennis - Alex Lynn

Honda: ★★
Honda Team Motul - Honda Acura NSX GT3
Honda Team Motul - Honda Acura NSX GT3
Doordat Honda zich engageerde voor de IGTC verschijnt er in Spa een NSX met topbezetting aan de start. Met Bertrand Baguette, Renger van der Zande en Mario Farnbacher moet men voor bijna niemand onder doen, maar met slechts een wagen en weinig ervaring is het moeilijk te voorspellen waar de Japanse constructeur zal eindigen.


Honda Team Motul #30: Mario Farnbacher - Bertrand Baguette - Renger van der Zande

Nissan:
KCMG - Nissan GT-R Nismo GT3
KCMG - Nissan GT-R Nismo GT3
Nissan beëindigde deze winter de jarenlange samenwerking met RJN aangezien het niet meer geïntereseerd leek in de Europese GT3-markt. Dankzij KCMG (IGTC) verschijnt de GT-R Nismo GT3 alsnog aan de start in Spa, al lijkt een evenaring van de knappe zevende plaats van vorig jaar onwaarschijnlijk.

KCMG #18: Edoardo Liberati - Alexandre Imperatori - Oliver Jarvis
KCMG #35: Katsumasa Chiyo - Tsugio Matsuda - Joshua Burdon

Lexus
Tech 1 - Lexus RC F
Tech 1 - Lexus RC F
Na amper één jaar maakte Emil Frey een einde aan het Lexus RC F GT3-programma en vertrok het naar de International GT Open (Lamborghini). Gelukkig schreef Tech 1 Racing alsnog een exemplaar in in de Am Cup, wat de diversiteit alleen maar ten goede komt.

Lees ook: 24H Spa: Een blik op de timing
Lees ook: 24H Spa: Alle nuttige info voor de 71e editie

Foto's: Niels Vaeck, Arne Simons, Bentley, WRT



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door de redactie in Blancpain GT Series op dinsdag 23 juli 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • Powerkit.shop

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons