van der Horst

24H Le Mans: Audi al vooraan in vrije trainingen - Belgen excellent in LMP2

Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Audi Sport Team Joest - Audi R18 e-tron quattro
Audi heeft de vrije trainingen voor de 24 uren van Le Mans gedomineerd en zette zijn drie wagens bovenaan op de tabellen voor de twee Toyota’s. De Japanse wagens moesten echter meer dan een seconde toegeven op de snelste Audi. Bertrand Baguette was de snelste van alle LMP2 rijders op zijn Morgan Nissan voor de Oreca Nissan van een andere landgenoot, Maxime Martin. Porsche was dan weer de snelste bij de GT’s dankzij Richard Lietz op de Porsche AG Manthey wagen #92. Verscheidene wagens gingen uit de baan waarbij de spectaculairste sortie op naam kwam van Tracy Krohn met de Ferrari van zijn eigen team.
  • Skylimit Events
Audi liet er geen twijfel over bestaan wie de grote favoriet is voor deze eenentachtigste editie van de 24 uren; gedurende de ganse vier uren durende vrije training prijkten de drie R18’s bovenaan de tabellen. Loic Duval was na de testdag opnieuw de snelste rijder in het Duitse kamp met de Audi #2 in een tijd van 3:25.415. Benoît Tréluyer deed bijna even goed met de #1, maar kwam zes tienden seconde te kort. De derde Audi met Marc Gené aan het stuur moest drie seconden toegeven op Duval. Anthony Davidson was de snelste van de Toyota-rijders op de TS030 #8, maar de Brit moest meer dan vier seconden toegeven op de tijd van de Audi #2, terwijl de tweede Toyota op meer dan vijf seconden volgde. Bij de privé-teams plaatste Rebellion zijn beide Lola’s voor de Strakka Racing HPD.

De strijd voor de snelste tijd was heel wat spannender in de LMP2 klasse, maar uiteindelijk was het onze landgenoot Bertrand Baguette die de klasse aanvoerde in zijn OAK Morgan Nissan met een tijd van 3:42.813. Daarachter volgden twee Oreca’s met de Thiriet by TDS Racing wagen van Maxime Martin voor de G Drive Racing #26, met daarna nog twee andere merken met de Jota Zytek en de Level 5 HPD. De Greaves Motorsport Zytek, die voor het eerst in de kleuren van Caterham de baan op kwam, ging zwaar uit de bocht wat zorgde voor een eerste onderbreking van de sessie. Kodewa kreeg eerder op de dag de onderdelen van de Lotus T128’s terug maar slechts één wagen geraakte klaar voor de vrije training. Hoewel de #31 de baan op kwam wanneer de sessie al bijna twee uren ver was, reed de Lotus nog de zestiende tijd in de LMP2 klasse, twee plaatsen beter dan de Boutsen Ginion Oreca.

Porsche AG Team Manthey - Porsche 911 RSR
Porsche AG Team Manthey - Porsche 911 RSR
Ook bij de GTE Pro’s lagen de tijden dicht bij elkaar. Het was niet zoals verwacht een Aston Martin die de snelste ronde klokte, maar de officiële Porsche #92 met Lietz aan het stuur (negenentwintigste tijd algemeen). De tweede wagen van het team klokte bovendien de derde tijd en moest de AF Corse Ferrari van Vilander/Beretta/Kobayashi voor zich dulden. De snelste Aston Martin vonden wij terug met de vierde tijd voor de Vantage met nummer 97 van Turner/Mücke/Dumbreck. AF Corse pakte ook de vijfde tijd met wagen #51 voor de Aston Martin #98. De zevende tijd bij de GT’s ging naar de eerste GTE Am, de Aston Martin #95. De Viper van Marc Goossens sloot de training af met een bemoedigende negenendertigste tijd en achtste GTE Pro.  De ProSpeed Porsche vinden wij terug met de eenenvijftigste tijd. De sessie werd vroegtijdig beëindigd na een zware crash van de Krohn Ferrari op dat moment bestuurd door Tracy Krohn zelve. De groene Ferrari werd zwaar beschadigd en zal deze avond niet aan de kwalificatie kunnen deelnemen. De beelden van het incident kan u hieronder herbekijken.



Foto's: Audi Motorsport & Porsche AG



Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24 Heures du Mans op woensdag 19 juni 2013 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting 24 Heures du Mans.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons