van der Horst

Nieuwssprokkels uit de enduranceracerij, week 51

DragonSpeed USA - Oreca 07 Gibson
DragonSpeed USA - Oreca 07 Gibson
Een prettige Kerst iedereen! Terwijl u misschien gisteravond genoot van een heerlijke kerstmaaltijd of er vandaag nog van kan genieten, stond de nieuwsmolen de voorbije dagen niet stil. In deze bijdrage vindt u een overzicht van de belangrijkste nieuwsfeiten van de afgelopen week uit de enduranceracerij, perfect om te lezen tussen de kerstmaaltijden door!
  • LTF
*** Er waren eerder dit jaar al geruchten en deze werden nu ook bevestigd: de Peugeot 9X8 krijgt een achtervleugel. Peugeot was deze week namelijk aan het testen in Le Castellet, wat iemand op video kon vastleggen en uploaden op Tiktok. Nadien wond ook Peugeot zelf er geen doekjes om en bevestigde de aanpassingen aan de bolide. De vraag is nu wanneer deze update er komt, want bij de Hypercars bestaat er namelijk geen regel dat dergelijke upgrades aan het begin van het seizoen moeten gebeuren...

*** Ook Isotta Fraschini is nog steeds volop bezig met zijn testprogramma, ter voorbereiding van 2024. In Estoril werkte de Italiaanse constructeur onder begeleiding van Duqueine - overigens voor het eerst sinds de switch met Vector Sport - een tweedaagse test af, goed voor meer dan 1200 km. Deze werden vooral door Jean-Karl Vernay en nieuwste aanwinst Alex Garcia afgewerkt.

Hiroshi Koizumi, Daniel Juncadella en Sebastian Baud
Hiroshi Koizumi, Daniel Juncadella en Sebastian Baud
*** Terwijl u twee maandagen geleden kon lezen dat Tom Van Rompuy TF Sport gaat vervoegen, werd een week later de bezetting van de tweede wagen bekendgemaakt. Daar zal Daniel Juncadella het gezelschap krijgen van Sebastian Baud en Hiroshi Koizumi. Overigens debuteren zij alle drie voor het eerst in het FIA WEC en dat met de gloednieuwe Corvette Z06 GT3.R.

Honda Racing Corporation USA
Honda Racing Corporation USA
*** Zeg niet langer Honda Performance Development. De Amerikaanse tak van Honda, uitgegroeid tot een begrip in de racerij, heet vanaf nu Honda Racing Corporation USA en dat programma kent in de toekomst ook heel wat facetten. Naast hun huidige projecten met onder meer IndyCar, de Acura LMDh en Honda/Acura NSX GT3 Evo22, zullen zij ook werken aan de motoren voor de Formule 1. David Salters blijft aan het hoofd.

Cetilar Racing - Ferrari 296 GT3
Cetilar Racing - Ferrari 296 GT3
*** Cetilar Racing is klaar voor de 24 uur van Daytona. Het Italiaanse team dat met de Ferrari 296 GT3 aan de start verschijnt is rond met zijn line-up. Naast Giorgio Serniagiotto en Roberto Lacorte komen ook Antonio Fuoco en Eddie Cheever III erbij, wat resulteert in een compleet Italiaanse bezetting. De voornaamste overwinning voor het team in Amerika was de 12 Hours of Sebring in 2022. 

*** Ook Forte Racing kan uitpakken met een leuke naam voor hun bezetting in Daytona, namelijk Sandy Mitchell. De Lamborghini-fabriekspiloot zal daar Misha Goikhberg, Loris Spinelli en Devlin DeFrancesco vervoegen. De Schot komt voor een tweede maal aan de start in de Amerikaanse klassieker.

*** Era Motorsport heeft zijn Endurance Cup-piloot beet. Daarvoor rekent het op Connor Zilisch. Waarschijnlijk onbekend voor de meesten, maar een heus talent op Amerikaanse bodem. Zilisch heeft de nodige adelbrieven bij elkaar verzameld in onder meer TransAm en de populaire Mazda MX-5 Cup. Hij vervoegt Ryan Dalziel, Dwight Merriman en Christian Rasmussen.

*** Hoewel de deelnemerslijst voor de Rolex 24 in feite vaststaat, is er toch nog een wijziging doorgevoerd. DragonSpeed verschijnt namelijk aan de start met een LMP2, na een jaar afwezigheid. Het team komt in de plaats van één van de MDK Motorsports Porsche. Deze stond zonder piloten op de lijst en nu werd bevestigd dat men niet gaat rijden. Eric Lux en James Allen zijn al zeker, in de komende weken verwacht men nog  twee rijdersaankondigingen. Overigens kan dit de start zijn van een Noord-Amerikaans avontuur voor het team van Elton Julian. Gezien het op de reservelijst beland is van de European Le Mans Series, kan er wel een opportuniteit zijn om deel te nemen aan de Amerikaanse IMSA Michelin Endurance Cup. 

*** De andere MDK Motorsports Porsche is dan wel weer rond met zijn bezetting. Terwijl Kerong Li en Anders Fjordbach al bevestigd waren, krijgen zij ervaren Porschisten naast zich. De Duitse constructeur stelt het team Klaus Bachler en Larry ten Voorde ter beschikking. Voor de Nederlander overigens zijn debuut in IMSA.

IDEC Sport - Oreca 07 Gibson
IDEC Sport - Oreca 07 Gibson
*** IDEC Sport gaat zijn bezetting overhoop halen. Terwijl Paul Lafargue blijft, vertrekken zowel Paul-Loup Chatin en Laurents Hörr bij het team. Eerstgenoemde overigens richting Alpine om hun LMDh te besturen. Het Franse team is echter wel al klaar met de vervangingen en rekent daarvoor op Job van Uitert en Reshad de Gerus. De Nederlander komt over van Panis Racing, terwijl de Fransman voorheen uitkwam voor Duqueine en Cool Racing.

Nielsen Racing - Oreca 07 Gibson
Nielsen Racing - Oreca 07 Gibson
*** Niet alleen Cool Racing zal in februari met een tweede wagen aan de start verschijnen in de Asian Le Mans Series, ook Nielsen Racing stuurt een tweede Oreca richting Dubai. Deze zal voorbehouden zijn aan Blake McDonald, Patrick Liddy en Matt Bell. De andere wagen blijft in handen van Ferdinand Habsburg, Ian Loggie en Alex Garcia.

Phantom Global Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
Phantom Global Racing - Porsche 911 GT3-R (992)
*** In Bathurst moeten we het debuut zien van een nieuw Chinees team: Phantom Global Racing. Zij vertegenwoordigen Porsche Asia-Pacific en kunnen rekenen op de hulp van Team 75 Motorsport, het team van Timo Bernhard. Ook qua rijdersbezetting mag het nieuwbakken team niet klagen, met Jaxon Evans, Bastian Buus en Joel Eriksson; een combinatie die uiteraard zal uitkomen in de Pro-klasse.

*** Nog een team dat voor de Bathurst 12 Hour bevestigd is, is Supabarn Racing. Het team startte ook dit jaar al in de Australische race rond de klok en zal ook in 2024 met dezelfde namen aan de start verschijnen: James en Theo Koundouris, David Russell en Jonathon Webb. Wel verruilen ze hun Audi voor een Mercedes, een wagen waarmee de broers Koundouris begin deze maand al in actie kwamen in de straten van Adelaide.

Rutronik Racing - Porsche 911 GT3 R
Rutronik Racing - Porsche 911 GT3 R
*** Rutronik Racing gaat uitbreiden. Dit jaar kwam het Duitse team in actie in de Fanatec GT World Challenge Europe Endurance Cup, maar vanaf volgend jaar voegt het daar ook een programma in de Sprint Cup aan toe. Ook stelt het Klaus Graf aan als teambaas. Graf heeft vooral een verleden in de American Le Mans Series, waar hij tweemaal kampioen werd met Muscle Milk Racing.

*** Century Motorsport heeft al drie namen van de vier rond voor de Hankook 24H Dubai. Terwijl Michael Johnston en Chris Salked al bevestigd waren, krijgen zij nu ook Samantha Tan naast zich. De Amerikaanse komt voor de vierde keer aan de start en was één van de eersten die de huidige BMW M4 GT3 mocht besturen. Zij pakte met haar eigen ST Racing overigens de eerste overwinning met de wagen tijdens de Hankook 12H Mugello in 2022. Bovendien zal ze voor een tweede jaar op rij aantreden met Neil Verhagen in de Fanatec GT World Challenge America.

Foto's: Kurt Vanhoenacker - TF Sport - Honda Racing Corporation USA - IMSA - Nielsen Racing - Phantom Global Racing - Niels Vaeck



Dit artikel werd gepubliceerd door Thomas Smets in FIA World Endurance Championship op maandag 25 december 2023.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons