van der Horst

24H Spa: 3 merken om in het oog te houden

K-Pax Racing - Bentley Continental GT3
K-Pax Racing - Bentley Continental GT3
De 24 Hours of Spa draait sinds de invoering van het GT3-reglement uit op een ware veldslag tussen de grootste GT-constructeurs ter wereld. In Francorchamps zijn de Duitse merken in het voordeel, met sinds 2011 enkel Bentley dat als buitenlander op het podium terechtkwam. Staat een bijzondere editie synoniem voor een bijzonder podium? Deze drie merken maken volgens de Autosport.be-redactie veel kans op de hoofdprijs.

1. Bentley Continental GT3

Maxime Soulet, Jules Gounon en Jordan Pepper
Maxime Soulet, Jules Gounon en Jordan Pepper
De Britten - en bij uitbreiding onze landgenoot Maxime Soulet - grepen al meermaals naast de zege in de 24 Uur van Spa, vooral dan in 2016 en 2017. Na een moeizaam debuut voor de nieuwe versie van de Continental GT3 in 2018 en een rampzalige verjaardagseditie in 2019, lijkt de auto nu wel klaar te zijn voor het grote werk. Soulet won samen met Jordan Pepper en Jules Gounon de openingsrace van de Intercontinental GT Challenge in Bathurst en samen waren ze ook in Indianapolis weer bijzonder sterk, tot ze van de baan werden gereden door een GT4-wagen. Ook het Amerikaanse K-PAX Racing, dat M-Sport vervangt, lijkt uit het juiste hout gesneden om grote wedstrijden te winnen. Er zijn nog twee andere exemplaren van de Britse bolide, waarbij vooral de tweede K-PAX-auto (Soucek-Parente-Baptista) in het oog moet gehouden worden.

2. Porsche 911 GT3-R

KCMG - Porsche 911 GT3 R
KCMG - Porsche 911 GT3 R
De regerende winnaar kan uiteraard niet in onze voorbeschouwingen ontbreken. Dat is niet alleen omdat het winnende trio van vorig jaar, Kevin Estre, Richard Lietz en Michael Christensen, opnieuw verenigd is aan het stuur van dezelfde 911 GT3-R, maar ook omdat de constructeur uit Weissach op kwantitatief vlak uitblinkt. Naast Dinamic Motorsport-rijders Christian Engelhart, Matteo Cairoli en Sven Müller, de winnaars van de meest recente GT World Challenge-race op de Nürburgring, staan er immers nog zeven Pro-bezettingen aan de start van deze editie. Niet minder dan negentien vertegenwoordigers werden door het merk naar Spa gestuurd, onder wie onze landgenoot Laurens Vanthoor op de #98 van Rowe Racing, het team dat onlangs de 24 Uur van de Nürburgring won, weliswaar met BMW.

3. Ferrari 488 GT3

SMP Racing - Ferrari 488 GT3
SMP Racing - Ferrari 488 GT3
Nooit was Ferrari zo sterk vertegenwoordigd in de GT3-categorie, ook niet in 2017, toen het Steigerende Paard een hoofdrol speelde tot zondagochtend. De #51 van AF Corse (Pier Guidi-Nielsen-Calado) betwist het volledige seizoen en zou beter voor de dag moeten komen dan vorig jaar, toen de rode wagen onzichtbaar bleef. SMP Racing streed vorig jaar al mee voor de zege en heeft zwakke schakel Mikhael Aleshin vervangen door ex-F1-rijder Sergey Sirotkin naast Davide Rigon en Miguel Molina. HubAuto Corsa kan tot slot met een opmerkelijke line-up (Kamui Kobayashi, ex-winnaar Tom Blomqvist en Marcos Gomes) weleens voor de verrassing zorgen.

Foto's: SRO, Bentley Motorsport



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Intercontinental GT Challenge op woensdag 21 oktober 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Total 24 Hours of Spa.
  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons