van der Horst

ACO vertraagt LMP2's opnieuw

Racing Team Nederland - Oreca 07
Racing Team Nederland - Oreca 07
In de aanloop naar het nieuwe FIA WEC-seizoen, heeft de ACO besloten om de prestaties van de LMP2's nog verder in te perken ten opzichte van de reeds eerder aangekondigde maatregelen voor dit jaar. De bedoeling is om het snelheidsverschil tussen de nieuwe Hypercars en de LMP2's te vergroten.
Om te beginnen zullen de Gibson-motoren, die in alle LMP2's liggen, slechts 400 kW (ca 530 pk) in plaats van de eerder aangekondigde 420 kW (ca 560 pk) mogen leveren. Die 420 kW was reeds een vermindering met 30 kW overigens ten opzichte van de vorige jaren. Net zoals de Hypercars zullen de LMP2's slechts een enkele aero-kit mogen gebruiken tijdens het seizoen, de kit die voorzien is voor gebruik bij de 24 Uur van Le Mans. Dit bodywerk genereert doorgaans minder weerstand en downforce, vanwege de lange rechte stukken op de omloop in de Sarthe.

Het minimumgewicht van de wagens werd eveneens met 20 kg verhoogd en vastgesteld op 950 kg. Bovendien zal de bandenspecificatie van vorig jaar gebruikt worden. Goodyear is de verplichte bandenleverancier en had nieuwe compounds ontwikkeld voor dit seizoen. De specificatie van vorig jaar dateert echter nog van het ogenblik toen de LMP2's nog een vrije keuze van bandenleverancier hadden.

De nieuwe regelgeving zal worden ingevoerd in zowel het FIA WEC, als de European Le Mans Series en de Asian Le Mans Series. Dit jaar zien we het debuut van het Belgische WRT in het FIA WEC met een Oreca 07 LMP2 en ook Stoffel Vandoorne tekent opnieuw present, ditmaal met Jota. De Rumbekenaar is overigens de enige Belg op de voorlopige deelnemerslijst.


Foto: Geert Franquet



Dit artikel werd gepubliceerd door Imaani Barée in FIA World Endurance Championship op vrijdag 2 april 2021.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons