van der Horst

Eindstand Belcar Endurance Championship 2020

Start Belcar race 2
Start Belcar race 2
Dat de editie 2020 van het Belcar Endurance Championship bijzonder was, staat buiten kijf. De mondiale coronacrisis verhinderde dat de seizoensopener werd verreden in de marge van het geplande DTM-bezoek aan Zolder eind april, maar in augustus werd er plots op enkele dagen tijd toch overgegaan tot de organisatie van de eerste Belcar-race in 2020. Omdat enkele teams verrast waren door de plotse beslissing, of zelfs helemaal niet in België geraakten, werd een schrapresultaat ingevoerd. De wedstrijden volgden elkaar in sneltempo op. Het DTM-programma zou uiteindelijk het seizoen besluiten, nadat de 12 Hours of Zolder - die de 24 Hours verving - werd afgelast.
  • Dreamdrive
De volledige puntenstand (pdf) treft u aan lager op deze pagina, inclusief de verschillende kampioenen in elke klasse. Onderaan deze bijdrage kan u ook een terugblik bekijken op het finaleweekend. Voor we tot de puntenstand komen, blikken we eerst nog eens terug op alle klassen.

Belcar 1: Als vier tweede plaatsen en een zege tóch niet voldoende zijn

Podium 2020 Belcar DTM Zolder II race 1 Belcar 1
Podium 2020 Belcar DTM Zolder II race 1 Belcar 1
Bert Longin, Stienes Longin en Christoff Corten werkten in hun Norma een uiterst constant seizoen af, met in totaal vier tweede plaatsen en een zege. De meest recente winnaars van de 24 Uur van Zolder moesten echter in de slotmanche de handdoek werpen en vooral de concurrentie in de Belcar 1-klasse doet The Rocket uiteindelijk de das om. Op zes wedstrijden zagen we namelijk liefst vier verschillende winnaars en ook al kan je moeilijk ontevreden zijn met vijf podia in zes races, toch doet het puntenverlies (door het mislopen van meer zeges) voor de Vlaams-Brabanders de balans doorslaan in de verkeerde richting. Ze strandden als Belcar 1-kampioenen uiteindelijk op P3 in de algemene eindklassering.

Russell Racing by PK Carsport had dankzij Jeffrey Van Hooydonk en Gilles Magnus dit seizoen misschien wel de intrinsiek snelste combinatie in huis. Ze maakten echter te vaak fouten tegen de normtijd en moeten ondanks twee zeges tevreden zijn met het zilver. T2 Racing begon met een handicap aan het seizoen, aangezien zij door de quarantainemaatregelen de seizoensopener aan zich moesten laten voorbijgaan. De Zwitserse formatie werkte echter een degelijke campagne af en dankzij een dubbelzege van Ian Gepts en teameigenaar Pieder Decurtins besluiten zij het seizoen op de derde plaats in Belcar 1.

Belcar 2: John De Wilde, als vanouds

SpeedLover versus Red Ant Racing - Porsche 991
SpeedLover versus Red Ant Racing - Porsche 991
John De Wilde, die zich dit seizoen enkele malen liet flankeren door jonge talenten, won de Belcar 2-klasse in zijn SpeedLover Porsche met maar liefst vier klassezeges. In de laatste wedstrijd van het jaar moest hij het opgavepark vervoegen, maar die score is dus zijn schrapresultaat. Het verhaal is analoog met dat van Belgium Racing in Belcar 3, al had De Wilde wel meer concurrentie om mee af te rekenen. Hij bewees dit jaar nog maar eens een uitstekend endurance-piloot te zijn met Porsche en werd dan ook verdiend vice-Belgisch kampioen.

Vader Bert en zonen Ayrton en Yannick Redant toonden zich echter als geduchte concurrenten. Als de progressie van dit seizoen zich voortzet, verwachten we nog veel van de Redant-boys. Yannick en Ayrton besluiten 2020 overigens als beste youngsters (rijders geboren in '95 of later), mede doordat Gilles Magnus een brilscore liet optekenen in het slotweekend vanwege FIA WTCR-verplichtingen op de Hungaroring. Cijfer in de toekomst ook Belgium Racing niet weg. Het kampioenenteam had initieel geen volledig seizoen voor ogen (echter, corona...) en trok in de Porsche-klasse dit jaar de kaart van opleidingsteam. Naast de expertise van Jan Gabriëls heeft de Limburgse veelwinnaar met Marc Goossens nog steeds een extra troefkaart in handen.

Belcar 3: Dominantie van Belgium Racing

Belgium Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO vs. Totaalplan Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO
Belgium Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO vs. Totaalplan Racing - Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO
De opdracht voor de titelhouders was eenvoudig: punten pakken in de klasse en zo een gooi doen naar een nieuwe Belgische titel, wetende dat de onderlinge strijd bij de intrinsiek snelste wagens (uit Belcar 1) die favorieten waarschijnlijk punten zou kosten. En zo geschiedde... De regerende kampioenen hielden in hun Belgium Racing Lamborghini Huracán Super Trofeo EVO vast aan hun lucky number 99 en brachten voor het tweede jaar op rij de titel naar Noord-Limburg. Hoewel het wat aan concurrentie ontbrak in Belcar 3, stond het duo niet alleen telkens aan de finish, het won ook elke keer hun klasse. Dat resulteert uiteraard ook in de Belcar 3-titel, en bovendien moeten Derdaele/Saelens als schrapresultaat een score van 32 punten in rekening brengen - het resultaat van de seizoensopener toen ze 'slechts' vierde algemeen werden. Mario Martlé, Kenneth Linthout en Cédric Wauters lieten op hun debuterende Totaalplan Racing Lamborghini dit seizoen al mooie dingen zien en hielden uiteindelijk Rob en Kris Verhoeven in de Hamofa Motorsport BMW i8 GTR achter zich.

Belcar 5: Vijf op een rij voor Küpper Racing

Küpper Racing - BMW M3
Küpper Racing - BMW M3
QSR Racing won met de Audi RS3 LMS TCR van Joël Uylebroeck, O'Neill Muth en Peter Van Delm nog de seizoensopener, maar nadien greep Küpper Racing het commando. Marco Petry, Jan Von Kiedrowski en Bernd Küpper zetten een knappe reeks van vijf zeges neer en pakken zo de titel in de klasse. Bovendien was die tweede plaats bij de openingsmanche het slechtste jaarresultaat, waardoor de Duitsers op een verbluffende vierde plaats in de algemene ranking eindigen. Guido en Tom Werckx besloten zesmaal op de derde plaats in hun eerste jaar met de BMW M2 CS Racing, een wagen die we volgend jaar vaak op de Belgische circuits moeten zien.

Belcar 4 en 6: Zorgenkind

KDW Racing - BMW M4 GT4
KDW Racing - BMW M4 GT4
Ondanks de strijd in de eerder genoemde klassen, lijden Belcar 4 en 6 aan chronische bloedarmoede. Belcar 4 - voorbehouden aan GT4-machinerie - was onbestaande dit jaar, op de occasionele gastrijder na (dank u Koen De Wit). In Belcar 6 reed de Simtag Racing BMW 3 serie van Jo Lammens, Gilles Puelings, Janez Jerse en Vincent Convents bijna een gans seizoen in niemandsland, terwijl QSR bij de seizoensfinale een extra wagen inzette voor de debuterende Andy Peelman en Thomas Crauwels. De zwart-rode bimmer pakte telkens de volle pot in de klasse en eindigt zo op de vijfde plaats in de algemene ranking. Waar het gebrek aan deelnemers in Belcar 4 nog perfect te verklaren is door het prijskaartje verbonden aan racen met GT4-bolides, is het opzienbarend dat dermate weinig wagens opteren voor een volledig seizoen in Belcar 6, de klasse die een opstap zou moeten zijn in het Belgisch Kampioenschap.

De Ladies Trophy wordt dit jaar niet uitgereikt, wegens gebrek aan vrouwelijke rijders.

Onze felicitaties aan alle kampioenen, alsook een woord van dank aan de vele baanposten en andere vrijwilligers die hun in het door corona geplaagde seizoen 2020 telkens hun beste beentje voorgezet hebben!
 

--- Eindstand Belcar Endurance Championship 2020 (pdf) ---


 

Foto's: Georges de Coster - Martijn Wouters - Geert Franquet



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op vrijdag 6 november 2020.
  • Powercars

Copyright 2000-2021 Autosport.be - Contacteer ons