van der Horst

24H Le Mans: Officieel: Porsche trekt stekker uit LMP1 programma

Porsche 919 Hybrid
Porsche 919 Hybrid
Reeds geruime tijd gonst het van geruchten dat Porsche een belangrijke aankondiging zal maken omtrent de toekomst van zijn LMP1 programma en wat menigeen vreesde, werd ook bewaarheid. Eind dit jaar stopt Porsche zijn LMP1-programma. Porsche keerde in 2014 terug naar de hoogste klasse van de endurance-racerij na een afwezigheid van 15 jaren met als voornaamste doel de zege in de 24 Heures du Mans.
Al in het tweede jaar van de 919 Hybrid werd de overwinning in Le Mans binnen gehaald, een zege die het merk herhaalde in 2016 en 2017. Nu het vooropgestelde hoofddoel meer dan gehaald werd en op het moment dat de Duitse auto-industrie moeilijke tijden doormaakt, vindt men bij Porsche dat de tijd gekomen is om het LMP1 hoofdstuk af te sluiten en de blik te richten op de Formula E.

Porsche 919 Hybrid 2015
Porsche 919 Hybrid 2015
De Porsche 919 Hybrid nam voor het eerst de baan op 12 juni 2013 op Porsche's testcircuit in Weissach. Het daarop volgend seizoen schreef Porsche twee 919 Hybrid in voor het ganse WEC, waaronder ook de 24 Heures du Mans. Beide wagens kampten met problemen in de etmaalrace en werden niet geklasseerd. Het jaar daarop schreef Porsche drie wagens in voor de 24 Heures du Mans en het was juist die derde extra wagen bestuurd door Nico Hülkenberg, Earl Bamber en Nick Tandy die de zege terug in het Porsche kamp bracht. Op het einde van het jaar behaalde Porsche ook nog de constructeurstitel.

In 2016 leek Toyota op weg naar de zege in de 24 Heures du Mans maar in de laatste minuten van de race viel de Japanse wagen stil en ging de zege naar de Porsche 919 Hybrid van Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb. Dit jaar was de zege opnieuw voor Porsche en het was de in het begin van de race teruggeslagen bolide van Timo Bernhard, Brendon Hartley en Earl Bamber die nadat de Toyota’s een voor een met problemen kregen te kampen die het Duitse merk een derde beker op rij bezorgde.

Porsche 908/3 1971 & Porsche 917 1970
Porsche 908/3 1971 & Porsche 917 1970
Porsche is met 19 overwinningen het meest succesvolle merk in de 24 Heures du Mans. De eerste zege voor het Duitse merk kwam er in 1970 met de 917K van Hans Herrmann en Richard Attwood. Het jaar daarop volgde een tweede zege voor de 917K nu met Gijs van Lennep en Helmut Marko achter het stuur. Jacky Ickx speelde een belangrijke rol bij de drie overwinningen die de 936 behaalde in 1976, 1977 en 1981. Daartussen was er ook de enigszins verrassende zege van de Kremer Porsche 935 in 1979. Daarna volgde het tijdperk van de Group C 956/962 die tussen 1982 en 1987
Porsche 962
Porsche 962
zesmaal op rij de etmaalrace won. Het duurde tot 1994 voor er opnieuw een Porsche op de hoogste trede in Le Mans plaats nam, al ging het om de Dauer Porsche 962 LM, een GT afkooksel van de Group C bolide. Joest Racing schonk Porsche twee zeges in 1996 en 1997 met de WSC-95. In 1998 behaalde Porsche AG zelf de zege met de monstrueuze 911 GT1, de laatste zege tot de terugkeer in 2015.

Lees ook: Porsche treedt officieel toe tot Formule E
Lees ook: Audi zet punt achter LMP1-programma na 18 jaar

Foto's: Vincent Wouters, Porsche AG & Wilfried Geerts



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Niels Vaeck in 24 Heures du Mans op vrijdag 28 juli 2017.
  • Dreamdrive

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons