van der Horst

24H Spa: GPX Porsche wint uitgeregende 71e editie

Finish 24 Hours of Spa 2019
Finish 24 Hours of Spa 2019
De GPX Racing Porsche 911 GT3 R #20 van Richard Lietz, Michael Christensen en Kevin Estre heeft een uitgeregende en ingekorte 71e editie van de Total 24 Hours of Spa gewonnen. De 911 in de Gulf kleuren manifesteerde zich al van in het begin als beste Porsche, vooral met Estre achter het stuur. De Fransman schoot in de aanvangsfase als een pijl naar voren en maakte ook in de slotfase het verschil. De grootste uitdager was in eerste instantie de Black Falcon Mercedes-AMG GT3 #4 van polesitter Maro Engel, Yelmer Buurman en Luca Stolz, maar na een ongelukkige timing van diens laatste pitstop viel deze in het slot terug naar de derde plek. Twee neutralisaties in het laatste half uur brachten de ROWE Racing Porsche #998 van Tandy/Pilet/Makowiecki nog tot op luttele seconden van de leider, maar de ultieme eindsprint van vijf minuten bleek te kort om nog een aanval te lanceren. Net als vorig jaar, was Frédéric Vervisch beste Belg op de Saintéloc Racing Audi R8 LMS. Hij eindigde met teamgenoten Markus Winkelhock en Christopher Haase net als in 2018 nipt naast het podium.
GPX Racing - Porsche 911 GT3-R
GPX Racing - Porsche 911 GT3-R
Na een krappe onderlinge strijd tussen Buurman en Lietz, begon Estre het laken naar zich toe te trekken toen de wagens op twee uur van het einde het regenrubber wisselden voor slicks. De Fransman bouwde stelmatig een voorsprong uit op de Mercedes #4, terwijl de GPX Porsche aan de leiding kwam te liggen naarmate de laatste wagens hun verplichte Technical Pitstop van vijf minuten afwerkten. De WRT Audi R8 LMS #1 van DTM-rijders Robin Frijns, René Rast en Nico Müller kwam plots ook vooraan postvatten nadat de Safety Car de verkeerde leider had opgepikt en de #1 kon 'ontsnappen' met een minuut voorsprong.

Rowe Racing - Porsche 911 GT3-R
Rowe Racing - Porsche 911 GT3-R
Die voorsprong hield echter niet lang stand en met nog twee uur op de klok maakte Müller een ongedwongen fout in Les Combes onder druk van Estre. De Porsche fabrieksrijder bouwde vervolgens een voorsprong van 13 seconden uit op de Mercedes #4 van Engel, maar deze moest tijdens zijn laatste pitstop 20 seconden langer wachten opdat diens laatste stint de maximale rijtijd van 65 minuten niet zou overschrijden. Nick Tandy nam de fakkel over in de jacht op de GPX Porsche. De Brit was in de laatste uren in wisselende omstandigheden een klasse apart met de ROWE Racing Porsche #998 die hij deelt met Patrick Pilet en Frédéric Makowiecki. In finale 30 minuten werd hij geholpen door twee neutralisaties na verschillende crashes tussen de Jacky Ickx-bocht en Pouhon. De vrije baan voor Estre en het grote aantal gedubbelde wagens maakte het voor Tandy echter onmogelijk om aan te sluiten bij Estre in de finale sprint van vijf minuten.

Yelmer Buurman, Maro Engel en Luca Stolz
Yelmer Buurman, Maro Engel en Luca Stolz
Voor het eerst sinds 2010 (BMS) wint Porsche nog eens de 24 uren van Spa, en dat met een 1-2 (net als in 2010) en vijf wagens in de top tien. Het is overigens nog maar de derde zege in Porsche dit millennium, na de triomf in 2003 toen de regen eveneens een hoofdrol speelde. Voor het eerst in de geschiedenis van de Ardeesnse etmaalrace, wint er ook een team uit de Verenigde Arabische Emiraten, waar GPX haar zetel heeft. Na de zege in Bathurst doet Porsche dus een goede zaak in de Intercontinental GT Challenge. De SMP Racing Ferrari #72 scoorde na 6 en 12u de volle puntenbuit voor de Blancpain GT Series Endurance Cup, maar een fout van Mikhail Aleshin resulteerde in de opgave. Met de derde plaats aan de eindmeet maken Engel/Buurman/Stolz (Mercedes #4) vijf punten goed in het kampioenschap.

Saintéloc Racing - Audi R8 LMS Evo
Saintéloc Racing - Audi R8 LMS Evo
De Saintéloc Racing Audi R8 #25 van Frédéric Vervisch, Christopher Haase en Markus Winkelhock werd genekt door het spel van de pistops en moest genoegen nemen met de vierde plek, op amper 22 seconden van de overwinning. De Honda Team Motul NSX GT3 #30 van Bertrand Baguette, Renger Van Der Zande en Mario Farnbacher reed een knappe race en kwam als zesde over de meet. Na heel wat pech kon Laurens Vanthoor samen met Earl Bamber en Timo Bernhard toch nog negende plaats uit brand slepen met de KÜS Team75 Bernhard Porsche #117. Het tumult in de eindfase zorgde nog voor een clash tussen de WRT Audi #1 (P4) en Dinamic Porsche #54 (P11), beide wagens gaven op in het zicht van de meet.

Barwell Motorsport - Lamborghini Huracan GT3 Evo
Barwell Motorsport - Lamborghini Huracan GT3 Evo
In de Silver Cup versloegen James Pull, Jordan Witt en Sandy Mitchell (Barwell Lamborghini #78) de gedoodverfde favoriet, de AKKA ASP Mercedes-AMG #90 van Nico Bastian, Felipe Fraga en Timur Boguslavskiy. Nadat een crash in de vrije training quasi de volledige voorbereiding in het water liet vallen won de Oman Racing TF Sport Aston Martin #97 van Nicki Thiim, Charlie Eastwood, Ahmed Al Harty en Salih Yoluc overtuigend de Pro-Am klasse met de 22e plaats algemeen. De AM Cup kwam op naam van Manuek Lauck, Hendrik Still, Alexander Mattshull en Christian Hook (Rinaldi Racing Ferrari #33).

--- UITSLAG 24H SPA 2019 ---

Lees ook: 24H Spa: Frédéric Vervisch: "Tevreden na moeilijke start"
Lees ook: 24H Spa: Na 6H: SMP Ferrari pakt eerste punten - Opnieuw regen
Lees ook: 24H Spa: Wedstrijd hervat met nog vijf uur op de klok + Punten na 12H

Foto's: Geert Franquet - Racing International Photography



  • LTF

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons