van der Horst

Bathurst 12H: twintig paarden om op te wedden...

Porsche 911 GT3-R - Earl Bamber Motorsport
Porsche 911 GT3-R - Earl Bamber Motorsport
Nog nooit kwamen zoveel verschillende teams, zoveel verschillende constructeurs en zoveel verschillende rijders naar het zuiden van Australië om er tegen elkaar te racen. De 12 Uur van Bathurst 2020 belooft een confrontatie tussen elf merken en maar liefst twintig professionele rijdersbezettingen. Als de wedstrijd van vorig jaar een waardemeter is, wordt het startschot van de Intercontinental GT Challenge (IGTC) een bloedstollende strijd...

Drie maal drie

Audi R8 LMS GT3 - Dries Vanthoor/Frédéric Vervisch
Audi R8 LMS GT3 - Dries Vanthoor/Frédéric Vervisch
Niet alleen titelverdediger Porsche, maar ook Mercedes en Audi hebben komend weekend drie ijzers in het vuur. Aangezien zowel mens als machine zwaar op de proef worden gesteld op Mount Panorama, is dat geen overbodige luxe. Porsche heeft naast de twee vaste teams uit de IGTC nog een derde 911 GT3-R ingeschreven voor onder meer Laurens Vanthoor, die het opnieuw kan opnemen tegen zijn jongere broer Dries. De jongste Vanthoor deelt een officiële Audi R8 LMS GT3 met zijn landgenoot Frédéric Vervisch.

Mercedes koos voor continuïteit en brengt dezelfde teams, maar ook grotendeels dezelfde rijders aan de start. De jonge Braziliaan Felipe Fraga is een nieuwkomer. Hij vervangt bij GruppeM Racing de Duitser Maximilian Götz, die als fabrieksrijder steun moet geven aan lokale sterren Shane van Gisbergen en Jamie Whincup (Triple Eight Race Engineering). De derde wagen is voor Craft-Bamboo en Black Falcon.

Double trouble

Drie constructeurs hebben twee wapens in de strijd. Bentley verraste door zowel Steven Kane als Andy Soucek thuis te laten, maar hield wel onze landgenoot Maxime Soulet aan boord. Hij vormt een team met Jordan Pepper en Jules Gounon, de tweede wagen is voor een volledig Brits trio. Een van die Britten is Oliver Jarvis, polesitter in de 24 Uur van Daytona en overgekomen van KCMG, dat opnieuw twee exemplaren van de Nissan GT-R aan de start brengt.

R-Motorsport - Aston Martin Vantage GT3
R-Motorsport - Aston Martin Vantage GT3
Heel wat belangstelling gaat deze week naar het kamp van R-Motorsport, dat een fabelachtig drietal heeft samengebracht op een van zijn Aston Martin Vantage GT3: Jake Dennis (de poleman van vorig jaar), Scott Dixon (vijfvoudig Indycar-kampioen en drie zeges in Daytona) en Rick Kelly (gewezen Australisch Supercar-kampioen). We zouden bijna vergeten dat er nog een tweede auto staat ingeschreven voor ex-Formule 2-rijders Luca Ghiotto en Marvin Kirchhöfer...

De eenzaten

Blijven nog over: McLaren, Ferrari, BMW, Lamborghini en Honda. Vijf merken die slechts één kanshebber hebben en zich dus geen fouten kunnen veroorloven. Twee van die merken hebben al een zege in Bathurst op hun palmares staan: McLaren zegevierde in 2016 met Alvaro Parente, de Portugees die ditmaal het stuur deelt met Ben Barnicoat en Tom Blomqvist. Ferrari won in het verleden zelfs tweemaal en moet rekenen op de diensten van fabrieksrijder Daniel Serra om naast Audi te komen, het enige merk dat in het GT3-tijdperk drie zeges achter zijn naam heeft staan.

JAS Motorsport - Honda NSX GT3
JAS Motorsport - Honda NSX GT3
Lamborghini en Honda zijn onbekende factoren in Australië, maar daarom zeker niet kansloos voor de overwinning. De stier uit Sant'Agata Bolognese behaalde vorig jaar de titel in Blancpain Sprint, Endurance en in het overkoepelende kampioenschap en waagt zich in 2020 aan de Intercontinental GT Challenge, met hetzelfde team en dezelfde drie rijders. Honda heeft er een veelbelovend eerste seizoen op het hoogste niveau opzitten en zou weleens kunnen verrassen.

En dan is er nog BMW, de constructeur die zijn deelname in Bathurst in laatste instantie om logistieke redenen terugschroefde van twee naar één auto, bestuurd door Nick Catsburg en 24H Daytona GTLM-laureaten Chaz Mostert en Augusto Farfus. En laat het nu net die M6 GT3 zijn die vorig jaar zo vaak in beeld kwam, zoals u morgen kan zien, wanneer we terugblikken naar de hoogtepunten van de wedstrijd van 2019...

Foto's: Intercontinental GT Challenge, Audi Sport Team Valvoline & R-Motorsport



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Intercontinental GT Challenge op maandag 27 januari 2020 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Bathurst 12 Hours.
  • Circuit Zolder

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons