New Race Festival: Nieuwssprokkels in de aanloop naar de Belcar-seizoensopener
Dit jaar is ook de Porsche Endurance Trophy opnieuw van de partij. De Duitse constructeur organiseert opnieuw een Trophy binnen de Belcar die alle Porsches groepeert.
Het Belcar Endurance Championship telt dit jaar één wedstrijd meer dan vorig seizoen en bovendien zijn er geen sprints meer. Net zoals de voorbije seizoenen is het Pascal Vanhullebusch die als koersdirecteur de manches in goede banen moet leiden.
In het totaal tekenen er 19 wagens present voor de Belcar seizoensopener 2021, nadat JJ Motorsport last-minute nog forfait gaf.
Er worden in Belcar punten uitgereikt in de "algemene" stand per divisie volgens het principe 10, 9, 8.... waarbij alle geklasseerde rijders minstens één punt sprokkelen. Per klasse (Proto, GTA, GTB, TA en TB) zijn er punten te verdienen volgens het F1-puntenbarema (25, 18, 15, 12, 10, ...), met één punt voor elke deelnemer vanaf plaats 10. Bovendien is er één punt te verdienen voor de pole en één voor de snelste ronde bij de race.
Het Belcar Endurance Championship schrapte dit jaar niet alleen de normtijd bij de kwalificaties, maar verlaagde ook de normtijd tijdens de eigenlijke wedstrijden. De normtijd lag toen op 1:30 (op Circuit Zolder), vanaf dit jaar ligt die op het Limburgse tracé op 1:29, hoewel verschillende teams aangaven chrono's te kunnen realiseren die enkele seconden lager lagen. Gilles Magnus bewees dat deze ochtend overigens met een tijd die flirtte met de grens van 1:26 en ook de snelste GT dook onder de normtijd van vorig seizoen.
Tijdens een race over 3 uur zijn er twee verplichte pitstops. Deze dienen afgewerkt te worden tussen minuut 26 en minuut 155. Bij minstens één stop moet er ook een rijderswissel plaatsvinden, gezien er met minimum twee rijders moet worden gereden per wagen. De minimale pitstoptijd is 60 seconden; de sanctie indien een deelnemer sneller de pitstraat verlaat is een tijdstraf van 20 seconden + de tijd die de deelnemer te weinig in de pitstraat doorbracht.
Zoals Autosport.be eerder meldde, zijn er bij het New Race Festival helaas geen toeschouwers toegelaten. Circuit Zolder kon echter wel een uitzondering bekomen voor de houders van een jaarkaart, al zijn zij niet toegelaten tot de paddock en mogen zij zich enkel verplaatsen aan de zijde waar de Villeneuve-chicane gelegen is. Verder moeten alle personen die aanwezig zijn dit weekend een negatieve PCR-test voorleggen, waarbij het circuit ook ter plaatse sneltesten aanbood en er uiteindelijk enkele honderden afnam.
Naast het Belcar Endurance Championship, is er dit weekend ook de Belcar Historic Cup. Daarnaast zien we ook de allereerste manches van de Belcar Sprint Cup en de BMW M2 CS Racing Cup, een Trophy binnen de Benelux Racing Series die naast de vermelde BMW-cup ook de Porsche Sprint Challenge Benelux omvat. Eerder deze week ging Autosport.be reeds dieper in op zowel de Porsche Sprint Challenge Benelux als de BMW M2 CS Racing Cup Benelux.
Met de oprichting van de Belcar Sprint Cup, beweegt Belcar zich opnieuw richting de Belcar-umbrella van weleer. Didier Dexters, sales-verantwoordelijke bij Circuit Zolder, is (tot dusver!) de enige rijder die zal deelnemen aan de wedstrijden van zowel de Virtual Belcar, de Belcar Historic Cup, het Belcar Endurance Championship en de Belcar Sprint Cup. Dexters deelt in dat laatste kampioenschap een Toyota Corolla met de ervaren Davy Suffeleers, terwijl hij in het BK uithouding present tekent op de TCL Motorsport BMW M2 CS Racing van de gebroeders Terclavers.
TotaalPlan Racing verdubbelt dit seizoen zijn effectieven en komt aan de start met niet één, maar twee exemplaren van de potente Lamborghini Huracán Super Trofeo. Net als vorig jaar, koos het team voor een opvallende bestickering. "Elk jaar kiezen we voor een bijzonder ontwerp", aldus bezieler Mario Martlé. "Vorig jaar was het The Composer die de Lamborghini mocht kleden en dit jaar hebben we de kans geboden aan een talentvolle jongen die aan het begin van zijn carrière staat. Dylan Verbeke, van V Design, heeft een twaalftal ontwerpen gemaakt, waaruit het team vervolgens een finaal design heeft gedestilleerd. We willen dat de wagens opvallen bij het publiek, dat kan eigenlijk niet anders als je met een gerenommeerd merk als Lamborghini racet. Cédric (Wauters n.v.d.r.) en Kenneth (Linthout n.v.d.r.) hebben op hun wagen vervolgens de accentkleur mogen kiezen, respectievelijk paars en blauw."
The Composer van zijn kant vond onderdak bij het Limburgs-Zwitserse GHK Racing by T2. Via streekgenoot Guy Verheyen ontfermt hij zich dit seizoen over de branding rond Brent Verheyen en mocht hij bovendien de livery van de beide Norma's M20 FC van T2 Racing onder handen nemen. T2 Racing moet het dit weekend zoals geweten zonder Chris Mattheus doen, maar Kobe Claes en Kris Cools moeten de eer van de Zwitsers hoog houden.
Ook Karlo Van Dosselaer krijgt dit weekend zijn kans op een CN-prototype. De jonge West-Vlaming vormt een team met Koen De Wit op de McDonald's Racing Team Norma M20 FC. "Een fenomenale auto", vertelt Van Dosselaer aan Autosport.be die op zijn 18e verjaardag in 2019 van zijn vader een test cadeau kreeg met een Norma M20 FC . "Ik heb deze week nog niet veel rijtijd gehad, maar ik ben danig onder de indruk. Deze wagen is veel sneller dan eender welke bolide waarmee ik tot dusver reed. Ik weet niet goed wat te verwachten, maar ik ben blij om met Koen De Wit te kunnen racen, iemand met zeer veel ervaring, wat eveneens gezegd kan worden over Comtoyou Racing, dat zich ontfermt over de technische kant van de wagen. Het zou leuk zijn om op het podium te eindigen, maar ik wil in deze wedstrijd vooral bijleren."
Dit weekend is het de eerste keer dat de nieuwe MINI safety car officieel in actie komt als nieuwe pace car. Circuit Zolder kondigde eerder dit jaar de komst van de 306pk sterke MINI John Cooper Works Clubman ALL4 aan. Tegelijkertijd doopte het circuit de bocht aan de medische antenne ("Rea") om tot de MINI-bocht. In de remzone naar de MINI-bocht is tevens reclame voor het BMW-dochtermerk te zien vanaf de openbare weg. De MINI zal (uiteraard) niet de safety car zijn bij de wedstrijden van de Porsche Sprint Trophy Benelux en de BMW M2 CS Racing Cup Benelux.
Foto's: Niels Vaeck, Martijn Wouters & Ronald Janssens
Tweet