van der Horst

Corona-kronieken: 2010, beste F1-seizoen in de recente geschiedenis? - deel 2

Sebastian Vettel moet de pers te woord staan
Sebastian Vettel moet de pers te woord staan
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. In 2010 streden maar liefst vijf rijders om de wereldtitel Formule 1. Daarom tonen we aan de hand van vijf races waarom dat seizoen ons altijd zal bijblijven. Hoofdstuk 2: Turkije.
Hoewel niemand na zes wedstrijden kan voorspellen wie met de wereldtitel zal gaan lopen, heeft Red Bull Racing wel duidelijk de snelste auto gebouwd. Sebastian Vettel en Mark Webber hebben tot dan toe alle pole posities veroverd en de Australiër staat voor aanvang van het weekend in Istanboel aan de leiding van het wereldkampioenschap. Domineren doet het Oostenrijkse team echter allermist, want zowel Ferrari als McLaren blijven serieuze bedreigingen.

Webber zet door, maar voor Vettel (foto) is de opgave de enige optie
Webber zet door, maar voor Vettel (foto) is de opgave de enige optie
De Grote Prijs van Turkije 2010 maakt deel uit van het collectieve geheugen. Het gaat om twee teamgenoten die elkaar voldoende ruimte geven - Lewis Hamilton en Jenson Button - en twee teamgenoten die dat niet doen. Het zijn dan ook de McLaren-rijders die als winnaars uit een boeiende wedstrijd komen, voor Hamilton is het de eerste overwinning van het seizoen. Ondanks de befaamde aanrijding met zijn teamgenoot, wordt Webber toch nog derde. Weinig verrassend schuift hij de schuld in de schoenen Sebastian Vettel.

Vettel wil zelf naar de paddock rijden en vertrekt met piepende banden...
Vettel wil zelf naar de paddock rijden en vertrekt met piepende banden...
"Sebastian kwam langszij met een hogere topsnelheid dankzij de slipstream. Hij zat aan de binnenkant toen ik me begon klaar te maken om te remmen, maar plots stuurde hij erg bruusk naar rechts en werd het onmogelijk om een aanrijding te vermijden. Het contact was niet hevig, maar aan die snelheid voldoende om voor ons beiden problemen te veroorzaken. Dit is een ontgoochelende dag voor het hele team." Vettel zelf geeft voor de camera's een politiek correcte reactie, maar had net na het incident wel gesticulerend aangetoond niet akkoord te zijn met de actie van zijn teamgenoot.

De intentie van teammanager Christian Horner is dan weer om te kiezen voor een gedeelde verantwoordelijkheid, maar uit zijn verklaring blijkt toch een lichte voorkeur voor de Duitse toekomstige wereldkampioen. "Dit is een catastrofe, want het team is vandaag 22 punten kwijt", aldus de Brit. "Ze hadden elkaar gewoon meer ruimte moeten geven. Sebastian was sneller met die band en Mark heeft hem bij de inhaalpoging naar de binnenkant gedrukt."

Het incident zorgt ervoor dat de verschillen in de titelrace miniem worden. Mark Webber blijft voorop, maar telt slechts vijftien punten voorsprong op Sebastian Vettel, die vijfde staat in de tussenstand.
 

WK-stand na Turkije (R7)

  • Mark Webber (Red Bull Racing) - 93
  • Jenson Button (McLaren) - 88
  • Lewis Hamilton (McLaren) - 84
  • Fernando Alonso (Ferrari) - 79
  • Sebastian Vettel (Red Bull Racing) - 78

 


Foto's: Red Bull Racing



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Formule 1 op woensdag 29 april 2020.
  • Heinz Performance

Copyright 2000-2022 Autosport.be - Contacteer ons