van der Horst

Corona-kronieken: 2010, beste F1-seizoen in de recente geschiedenis? - deel 3

Fernando Alonso voor Felipe Massa, zoals Ferrari het wil...
Fernando Alonso voor Felipe Massa, zoals Ferrari het wil...
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. In 2010 streden maar liefst vijf rijders om de wereldtitel Formule 1. Daarom tonen we aan de hand van vijf races waarom dat seizoen ons altijd zal bijblijven. Hoofdstuk 3: Duitsland.
  • Hamofa Performance
Na afloop van de Grote Prijs van Groot-Brittannië heeft Ferrari redenen om zich zorgen te maken. Om te beginnen is speerpunt Fernando Alonso na een sterke seizoensstart teruggevallen naar de vijfde plek in de tussenstand en lijkt hij het contact met WK-leider Lewis Hamilton (McLaren-Mercedes) verloren te hebben. Daarnaast presteert Felipe Massa, exact een jaar na zijn verschrikkelijke ongeval in Hongarije, niet op het niveau van zijn Spaanse teamgenoot. Het Italiaanse merk ziet zijn rivalen op die manier ook in de competitie voor constructeurs verder weglopen.

Red Bull Racing en McLaren beleven een minder weekend
Red Bull Racing en McLaren beleven een minder weekend
Het Duitse weekend begint met een positieve noot, al moeten de Ferrari-rijders tijdens de kwalificatie nog hun meerdere erkennen in Sebastian Vettel, die voor Red Bull Racing een tiende pole positie scoort in elf races. Lang kan het Oostenrijkse team echter niet van dat voordeel genieten: Vettel wordt meteen gesandwicht en kan pas als derde door de eerste bocht. De Braziliaanse Ferrari-man voert de meute aan, voor de dubbele wereldkampioen. En die situatie zal lang ongewijzigd blijven.

Na twintig ronden maakt Fernando Alonso voor een eerste keer duidelijk wie de baas is bij de Scuderia. Een eerste aanval op de leidersplaats mislukt, maar de radiocommunicatie van de Spanjaard spreekt boekdelen. "Dit is belachelijk", laat hij weten aan zijn race-ingenieur Andrea Stella. Aangezien Sebastian Vettel op een veilige afstand zit, kan Alonso even benzine sparen, vervolgens tonen dat hij sneller is dan Massa - zijn snelste rondetijd is twee tiende beter dan de vicewereldkampioen van 2008 - en uiteindelijk weer naar de leider toerijden.

Fernando is faster than you

Ferrari heeft een besluit genomen: Alonso is sneller en moet met het oog op de wereldtitel voorbij zijn teamgenoot. De Italianen kiezen ervoor om race-ingenieur Rob Smedley met die taak op te zadelen. "Felipe, Fernando is sneller dan jij. Kan je bevestigen dat je die boodschap begrepen hebt?" Het zijn gruwelijke woorden voor de Braziliaan, die zijn teamgenoot met tegenzin laat passeren en vooral een enorme mentale dreun heeft gekregen. Massa zal in geen enkele van de resterende races beter presteren dan zijn teamgenoot.

De sfeer op het podium is allesbehalve feestelijk
De sfeer op het podium is allesbehalve feestelijk
Stefano Domenicali, destijds teammanager bij Ferrari, kon niet anders dan het slechte nieuws te laten brengen door de race-ingenieur. Teamorders die een invloed uitoefenen op het resultaat van een wedstrijd zijn in 2010 immers verboden door het reglement. De teamleden wringen zich na afloop dan ook in alle mogelijke bochten om te ontkennen dat het reglement is overtreden. Vooral Alonso is weer zijn meesterlijke zelve: "Na de haarspeldbocht dacht ik dat Felipe een probleem had. Opeens vertraagde hij en kon ik hem inhalen, maar ik wist niet waarom."

De dubbelzege voor de twee Ferrari F10's lijkt even in het gedrang te komen, maar de FIA houdt het bij een boete van 100 000 dollar - een peulenschil. Meer nog, enkele maanden later beslist de internationale federatie om de regel te schrappen. "Teams zullen enkel bestraft kunnen worden wanneer ze schade aanrichten aan het imago van het kampioenschap", klinkt het in een persbericht.
 

WK-stand na Duitsland (R11)

  • Lewis Hamilton (McLaren) - 157
  • Jenson Button (McLaren) - 143
  • Mark Webber (Red Bull Racing) - 136
  • Sebastian Vettel (Red Bull Racing) - 136
  • Fernando Alonso (Ferrari) - 123



Foto's: Racing International Photography



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Formule 1 op zondag 10 mei 2020.
  • St. Paul

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons