Corona-kronieken: 2010, beste F1-seizoen in de recente geschiedenis? - deel 3


Na twintig ronden maakt Fernando Alonso voor een eerste keer duidelijk wie de baas is bij de Scuderia. Een eerste aanval op de leidersplaats mislukt, maar de radiocommunicatie van de Spanjaard spreekt boekdelen. "Dit is belachelijk", laat hij weten aan zijn race-ingenieur Andrea Stella. Aangezien Sebastian Vettel op een veilige afstand zit, kan Alonso even benzine sparen, vervolgens tonen dat hij sneller is dan Massa - zijn snelste rondetijd is twee tiende beter dan de vicewereldkampioen van 2008 - en uiteindelijk weer naar de leider toerijden.
Fernando is faster than you
Ferrari heeft een besluit genomen: Alonso is sneller en moet met het oog op de wereldtitel voorbij zijn teamgenoot. De Italianen kiezen ervoor om race-ingenieur Rob Smedley met die taak op te zadelen. "Felipe, Fernando is sneller dan jij. Kan je bevestigen dat je die boodschap begrepen hebt?" Het zijn gruwelijke woorden voor de Braziliaan, die zijn teamgenoot met tegenzin laat passeren en vooral een enorme mentale dreun heeft gekregen. Massa zal in geen enkele van de resterende races beter presteren dan zijn teamgenoot.
De dubbelzege voor de twee Ferrari F10's lijkt even in het gedrang te komen, maar de FIA houdt het bij een boete van 100 000 dollar - een peulenschil. Meer nog, enkele maanden later beslist de internationale federatie om de regel te schrappen. "Teams zullen enkel bestraft kunnen worden wanneer ze schade aanrichten aan het imago van het kampioenschap", klinkt het in een persbericht.
WK-stand na Duitsland (R11)
- Lewis Hamilton (McLaren) - 157
- Jenson Button (McLaren) - 143
- Mark Webber (Red Bull Racing) - 136
- Sebastian Vettel (Red Bull Racing) - 136
- Fernando Alonso (Ferrari) - 123
Foto's: Racing International Photography
Tweet