van der Horst

Corona-kronieken: 2010, beste F1-seizoen in de recente geschiedenis? - deel 5

Sebastian Vettel viert zijn eerste titel
Sebastian Vettel viert zijn eerste titel
De autosport moet noodgedwongen enkele maanden op vakantie. Terwijl uw geduld buitengewoon op de proef wordt gesteld, graven wij in de rijke archieven van onze passie om u enkele pareltjes uit het (verre) verleden voor te schotelen. In 2010 streden maar liefst vijf rijders om de wereldtitel Formule 1. Daarom tonen we aan de hand van vijf races waarom dat seizoen ons altijd zal bijblijven. Hoofdstuk 5: Abu Dhabi.
Voor de ogen van miljoenen tv-kijkers toont Fernando Alonso dat hij een slechte verliezer is, en dus een echte kampioen... Na afloop van de Grote Prijs van Abu Dhabi, de laatste van het seizoen 2010, laat hij gesticulerend zijn ongenoegen blijken aan Renault-rijder Vitaly Petrov. De wereldkampioen Formule 1 van dat jaar is immers niet de Ferrari-rijder, maar wel Red Bull-youngster Sebastian Vettel. Hoe is het zover kunnen komen?

Strategische misstap

Na de voorlaatste race is Alonso de WK-leider, voor Webber en Vettel
Na de voorlaatste race is Alonso de WK-leider, voor Webber en Vettel
Het Yas Marina Circuit in de Verenigde Arabische Emiraten staat in 2010 voor het eerst op de kalender van de F1-teams. Fernando Alonso komt als WK-leider aan in de oliestaat, na een indrukwekkende inhaalbeweging en overwinningen in Italië - tot enkele maanden geleden het laatste Ferrari-succes in Monza - Singapore en Zuid-Korea. Waar hij na Spa nog meer dan veertig punten achterstand telde, begint hij aan de laatste race met acht eenheden voorsprong op Mark Webber (Red Bull) en vijftien op diens teamgenoot Sebastian Vettel.

Sebastian Vettel beleeft een relatief rustige race
Sebastian Vettel beleeft een relatief rustige race
Het Oostenrijkse team heeft het voordeel op twee paarden te kunnen wedden, zeker wanneer Vettel de pole positie verovert en zonder veel zorgen het ruime sop kiest wanneer op zondag het licht op groen gaat. De troepen van Christian Horner zetten Ferrari onder druk door Mark Webber, op papier de grootste tegenstander en op het asfalt in het kielzog van de Spanjaard te vinden, de pitstraat in te roepen. Ferrari reageert prompt en houdt de Australiër zo op zijn plek.

Waar is DRS?

Het beeld van de race: Alonso geraakt niet voorbij Petrov
Het beeld van de race: Alonso geraakt niet voorbij Petrov
Red Bull Racing rekent echter op Nico Rosberg (Mercedes) en Vitaly Petrov (Renault), die van een neutralisatie hebben gebruikgemaakt om nieuw rubber te komen halen. Op die manier komen ze voor de twee titelkandidaten terecht. De energiefabrikant hoopt Alonso voldoende op te houden om Vettel een kans te geven op de titel, maar het krijgt meer dan dat: de Spaanse tweevoudige wereldkampioen zal nooit voorbij zijn tegenstanders geraken en eindigt volledig ontmoedigd als zevende. Inhalen blijkt bij momenten veel moeilijker dan gehoopt in de F1-bolides van 2010. Niet veel later doet DRS (Drag Reduction System) zijn intrede, bij de eerste race van 2011. Enkele maanden te laat voor Fernando Alonso...

De lachende derde hond is op die manier Sebastian Vettel. Ondanks vijftien punten achterstand voor aanvang van de finale, blijkt de overwinning voldoende om wereldkampioen te worden. In een seizoen waarin zowel de jonge Duitser als zijn bolide meermaals steken lieten vallen, is dat succes volledig onverhoopt.

"Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten", geeft Alonso mee in een interview na afloop van de seizoensfinale. "Mensen zeggen nu wel dat we een verkeerde strategische beslissing genomen hebben, maar in het heetst van de strijd is het onmogelijk te voorspellen wat er nadien zal gebeuren. Waren we niet binnengekomen om onze positie te beschermen tegen Webber, dan hadden we misschien in een nog lastiger parket gezeten. Door de hoge topsnelheid van de Renault was het vervolgens onmogelijk om Petrov in te halen. Hij reed alsof hij zelf streed om de wereldtitel."

Alonso verklaart dan maar in 2011 de eindzege te zullen veroveren. Iedereen weet hoe dat is afgelopen...
 

WK-stand na Abu Dhabi (R19)

  • Sebastian Vettel (Red Bull Racing) - 256
  • Fernando Alonso (Ferrari) - 252
  • Mark Webber (Red Bull Racing) - 242
  • Lewis Hamilton (McLaren) - 240
  • Jenson Button (McLaren) - 214



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Formule 1 op dinsdag 2 juni 2020.
  • Shopa

Copyright 2000-2020 Autosport.be - Contacteer ons