van der Horst

Corona-quotes: Van deze reacties stonden we versteld!

Circuit Zolder
Circuit Zolder
De Corona-kronieken van Autosport.be lopen intussen bijna twee maanden en dat heeft al een karrenvracht aan interessant leesvoer opgeleverd. Enerzijds zijn er de verhalen over onvergetelijke momenten uit de autosport, anderzijds doen de betrokkenen zelf hun verhaal aan de hand van vijf vragen. Enkele van de meest opmerkelijke quotes somden we hieronder voor u op.
"Ik noem dat een zelfmoordactie. Ik hoop dat de beelden beschikbaar zijn en dat zijn licentie wordt ingetrokken. We hadden hier allebei niet ongeschonden kunnen uitkomen en de auto is verwoest. Of ik klacht wil indienen? Wat ik wil doen, is mijn vuist in zijn gezicht zetten." Philippe Alliot was razend op Jamie-Campbell Walter.


​"Zolang er geen vaccin is, heb je geen enkele garantie dat de ziekte onder controle blijft, zeker met een incubatieperiode van één à twee weken. Als het eenmaal zover is, verwacht ik dat er strenge maatregelen gaan komen, waarbij bijvoorbeeld elk team in zijn eigen pitbox moet blijven. Het zal een zeer complexe organisatie worden en dan spreek ik nog niet over het publiek." Jeffrey Van Hooydonk had het begin april al bij het rechte eind.


"Laat het me zo stellen: het was zeker geen mechanisch probleem. Verder waren we natuurlijk allemaal bijzonder ontgoocheld, maar aan de andere kant ben ik die tegenslag meteen beginnen relativeren. Ontgoochelingen maken nu eenmaal deel uit van het leven." Vincent Vosse over de crash van teamgenoot Steve Zacchia in de warm-up van de 24 Uur van Spa 2008.


"Er is helemaal geen lijn te trekken in de simkampioenschappen. Bovendien is het gedrag van de 'echte' racers tijdens zulke simraces te belachelijk voor woorden. Dit was een uitgelezen kans om iets degelijks op te bouwen, maar ieder kampioenschap wil snel-snel in de aandacht komen en verknoeit zo de mogelijkheid tot een langetermijnproject. Bovendien: de meeste van die races zijn niet om aan te kijken." Gert Vermersch is (nog) geen fan van simkampioenschappen.


"Ik werd aangetikt, vertrok als laatste met het mes tussen de tanden, brak meermaals het ronderecord en reed in de regen terug naar de derde plek. In al mijn enthousiasme, en in plaats van vrede te nemen met een podiumplaats, wou ik oh zo graag de overwinning. Ik remde iets te laat in de Eerste Linkse en ging op mijn eentje in het rond." Eric van de Poele over zijn ontgoochelende DTM-race op Circuit Zolder.


"Dit jaar moest heel bijzonder worden voor mij, met de opening van mijn vijfde McDonald's-restaurant. Het draaide anders uit, want voor het eerst in een kwarteeuw moeten al mijn medewerkers werkloos toekijken. Dat doet pijn." François Bouillon is een zaakvoerder met een groot hart.


"In 2002 werd er een wedstrijd georganiseerd in Donington voor de snelste Mini ter wereld. We werden uitgenodigd en tot ieders grote verbazing - inclusief de onze - wonnen we die race!" Hoe Erik Qvick de man werd met de snelste Mini ter wereld.


"Doordat bijna alle landen een andere aanpak hebben, klonk de roep om de grenzen te sluiten bijzonder hard. Dat betekent echter ook dat het niet gemakkelijk zal zijn om de grenzen simpelweg weer te openen. Aangezien autosport heel internationaal is, ben ik bang dat het niet overal even vlot op gang zal komen." Andy Jaenen had het eind maart al over de problematiek van de gesloten grenzen.


"Gilles Satinet, toenmalig patron van Citroën, vroeg zijn sportverantwoordelijke waarom hij niet zou doorgaan met een privéteam, als dat voor veel minder geld toch even succesvol kon zijn. Vanaf dat moment voelde ik tegenwerking van Guy Fréquelin. Citroën Sport had duidelijk niet verwacht dat we, met ons gemotiveerd team en een vijfde van het budget, zo succesvol zouden zijn." De samenwerking tussen Citroën Sport en Marc Van Dalen (Kronos Racing) verliep allesbehalve vlot.


"Je kan de Nascar Whelen Euroseries als getalenteerde piloot winnen of vooraan strijden aan een kwart van een 'Blancpain GT-budget'. Jonge piloten kunnen zich hier dus in de kijker rijden, op races waar veel meer toeschouwers zijn." Anthony Kumpen voorspelt een sterke toekomst voor minder dure kampioenschappen als de Europese NASCAR.

Foto's: Ronald Janssens



Dit artikel werd gepubliceerd door Gregory Deguelde in Coronavirus COVID-19 op zondag 17 mei 2020.
  • Prospeed Competition

Copyright 2000-2024 Autosport.be - Contacteer ons