van der Horst

Voorlopige deelnemerslijst Belcar 2019 (+ PDF)

Start 2018 Belcar American Festival
Start 2018 Belcar American Festival
In navolging van Autosport.be’s eerste vooruitblik op het Belcar seizoen 2019 anderhalve maand geleden, circuleert er vandaag ook een formelere versie van de deelnemerslijst voor het Belcar Endurance Championship 2019. Daarop prijken een vijftigtal bolides, die een mooie mix omvatten tussen de verschillende klassen, met ook een pak bezettingen die de betrokkenen nog niet officieel bevestigd hadden. Enkel het GT4-contingent blijft wat achterop hinken, zoals we reeds eerder hadden aangekondigd, en de vraag rijst dan ook of die wagens in de huidige context nog wel passen in de Belcar.
  • Shopa
Deldiche Racing - Norma M20 FC
Deldiche Racing - Norma M20 FC
Kwantiteit en kwaliteit genoeg bij de prototypes in Belcar 1. De open wagens zijn ook in 2019 toegelaten in Belcar en moeten onderling uitmaken wie met de algemene zege aan de haal mag. In tegenstelling tot vorig jaar zien we ook heel wat nieuwe namen, met opvallend een Norma M20 FC voor Bert en Stienes Longin, naast de reeds eerder aangekondigde tweede Deldiche-Norma voor Tom Boonen en Sam Dejonghe. Daarnaast maakt ook GHK Racing de overstap naar Norma (ondersteund door T2 Racing), nadat het team vorig jaar de 24 Hours of Zolder had aangesneden met een Wolf GB08. T2 Racing zou ook nog twee bijkomende Norma's inzetten. Na een felle brand is ook de Diesel-Oracle Radical SR5 weer van de partij, al kan die bolide op pure snelheid geen vuist maken tegen de CN's. Ook BDA en Autosport Sorrento staan op de lijst, net als QM Development en ook regerende kampioenen Thiers/Thiers/Van Hooydonk keren terug - weliswaar zonder RACB National Team-rijder Gilles Magnus en momenteel nog onder voorbehoud op de entrylist. Eén ding is zeker: de nieuwe Norma Driver Trophy waarover u eind 2018 op Autosport.be al kon lezen, kan rekenen op flink wat deelnemers!

Nicolas Vandierendonck - Porsche 991 GT3 Cup
Nicolas Vandierendonck - Porsche 991 GT3 Cup
Belcar 2 omvat de Porsches, die als enige niet op Hankook-rubber moeten rijden. De op Michelin geschoeide bolides zijn onderverdeeld in twee groepen: de Porsche 911’s (zes wagens, waarvan slechts één 991 Mk. 2) en de nieuwe Porsche Cayman GT4 Clubsport (zeven wagens). Beide groepen vormen samen de Porsche Endurance Trophy Benelux en dat is vermoedelijk het enige klassement waar de wagens echt voor het zilverwerk gaan kunnen strijden - naast vanzelfsprekend de rangschikking binnen Belcar 2. We zien onder meer Fred Bouvy en Damien Coens terugkeren, alsook SpeedLover en PG Motorsport. Het Nederlandse team kan misschien wel als hofleverancier beschouwd worden onder de Porsches met meerdere exemplaren op de lijst voor de troepen van Paul Geeris. Ook de Nederlandse familie Van Peperzeel wil graag deelnemen na de overstap te hebben gemaakt naar een Porsche 996, een bolide waarmee ook Luc Moortgat present tekent in het openingsweekend.

Belgium Racing - Lamborghini Huracan Super Trofeo Evo
Belgium Racing - Lamborghini Huracan Super Trofeo Evo
Bij de minste steek die de CN’s laten vallen - of wie weet ook bij extreme weersomstandigheden, is er echter een kwartet Lamborghini’s dat op vinkenslag moet liggen. De Lamborghini’s uit Belcar 3 worden door velen verwacht over een volledige race sneller te zijn dan de Porsche 911’s en dus het belangrijkste antwoord vanuit het GT-kamp te moeten gaan bieden aan de prototypes. Reeds aangekondigd in primeur op Autosport.be waren Belgium Racing en WCB Racing/Leipert, terwijl ook EMG Motorsport en Independent Motorsports overschakelen naar de Stier uit Sant'agata Bolognese. De troepen van Lieven Goegebuer presenteren hun strijdwapen overigens nu vrijdag. Daarnaast, en dat is misschien wel net zo interessant, zien we hier ook de nieuwe VR Racing MARC II Mustang, de ex-VR Racing MARC Cars BMW, de schitterende Hamofa BMW i8 GTR, de Domec Radical etc. de handschoen opnemen. Het wordt voor de liefhebbers beslist een heuse opdracht om een favoriet te kiezen tussen al deze schitterende bolides...

VGL Racing - Saker RAPX
VGL Racing - Saker RAPX
Belcar 4, ofwel de GT4’s, is zoals gemeld voorlopig huilen met de pet op. Waar er eerst nog sprake was van een BMW, valt die bolide af en blijven enkel de twee Mercedes GT4 over - alsook een Ginetta. GT4 is simpelweg te duur voor de prestaties die de bolide levert ten opzichte van de Belcar-concurrentie. Over, amen en uit - of toch niet? Mercedes moet hier eigenlijk hopen dat Ginetta (of een andere GT4-deelnemer) vooral komt opdagen, want anders verschuiven de wagens in theorie naar Belcar 3.


Stevens - BMW M235i
Stevens - BMW M235i
Belcar 5 is koffiedikkijken. De VGL Racing Saker RapX verhuist naar Belcar 5 zoals eerder onthuld door Autosport.be. Daarnaast tekent ook de RBC Saker en Jochen Stevens (zoon van 24H Zolder-winnaar Xavier Stevens) present, alsook Baelus/Lievens en MSE met de nagelnieuwe BMW 228i. Net als vorig jaar, oogt de lijst met vast ingeschreven BMW Clubsports - ondergebracht in Belcar 6 - eerder karig. Hopelijk dagen er nog een aantal deelnemers race by race op.

Voor de volledigheid vermelden we nog dat ongeveer 20% van de wagens race by race is ingeschreven en er een aantal namen nog ontbreekt. Er kan dus wel een en ander veranderen richtingen de dubbele race in het DTM-gekleurd openingsweekend te Zolder!

--- Deelnemerslijst Belcar Endurance Championship 2019 (pdf) ---

Foto's: Geert Franquet, Niels Vaeck, Ronald Janssens & Marnik Mouchaers



Schrijf u in voor de Autosport.be nieuwsbrief!

Dit artikel werd gepubliceerd door Martijn Wouters in Belcar Endurance op dinsdag 2 april 2019 en is tevens terug te vinden in onze autosportkalender bij de meeting Zolder DTM.
  • VR Racing

Copyright 2000-2019 Autosport.be - Contacteer ons